• Autor: Adam Dąbrowski
W mojej firmie czasem jest tak, ze trzeba zostać po godzinach (np. od 6 do 16). Czy kodeks pracy lub inne akta prawne mówią o tym aby pracodawca, dzień wcześniej powiadamiał pracownika, że jutro trzeba będzie pracować dłużej niż 8 godzin. czy może przyjść np. o 13 i powiedzieć że trzeba zostać dłużej?
Przepisy Kodeksu pracy nie są aż tak szczegółowe aby dokładnie regulować każdą możliwą do zaistnienia sytuację.
Z tego powodu żaden przepis wyraźnie nie reguluje zasad zlecania pracy w godzinach nadliczbowych.
Zasadą powinno być, że pracodawca, który z góry wie o potrzebie wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych przez pracownika powinien go o tym fakcie wcześniej powiadomić.
Jeśli natomiast, pracodawca nie wie o takiej potrzebie, lecz ujawnia się ona nagle, jest także poprawnym postępowanie zlecenie tej pracy o wskazanej godzinie 13.oo, podczas, gdy pracownik kończy pracę o 14.oo.
Zawsze jednak przy zlecaniu pracy w godzinach nadliczbowych pracodawca powinien uwzględniać nie tylko swój interes ale także sytuację w jakiej znajduje się pracownik.
Zobowiązuje do tego art. 8 K.p. zgodnie z którym nie można czynić ze swego prawa użytku, który byłby sprzeczny ze społeczno-gospodarczym celem tego prawa lub zasadami współżycia społecznego.
W związku z tym np. pracodawca, który jest świadom faktu, iż pracownik po pracy musi odebrać dziecko z przedszkola, musi się liczyć z potrzebą zlecania pracy w godzinach nadliczbowych takiemu pracownikowi z uprzedzeniem, to znaczy w taki sposób, aby pracownik miał możliwość zapewnienia innej osoby do odbioru dziecka.
Zobacz też: Ile dni wcześniej trzeba zgłosić urlop wypoczynkowy\
Nagłe zlecenie pracy w nadgodzinach
Jan Kowalski, pracownik magazynu, kończy swoją zmianę o 14:00. O godzinie 13:30 kierownik informuje go, że musi zostać do 18:00, ponieważ dostawa towaru opóźniła się i magazyn wymaga reorganizacji. Jan nie jest przygotowany na taką sytuację – po pracy miał zaplanowaną wizytę u lekarza. Choć praca w nadgodzinach jest uzasadniona nagłą sytuacją, brak wcześniejszego powiadomienia naraża Jana na utratę ważnego terminu i osobiste niedogodności.
Przewidywane nadgodziny zgłoszone z wyprzedzeniem
Anna Nowak, pracująca w dziale księgowości, dzień wcześniej otrzymała informację od swojego przełożonego, że z powodu kończącego się okresu rozliczeniowego może być konieczność pozostania po godzinach. Anna, wiedząc o dodatkowej pracy, zorganizowała odbiór swojego dziecka przez sąsiadkę i przełożyła inne obowiązki, co pozwoliło jej efektywnie dostosować się do sytuacji.
Konflikt interesów pracownika i pracodawcy
Marek Zieliński, operator maszyn, zostaje o godzinie 12:00 poinformowany, że musi zostać do 20:00 z powodu awarii produkcji. Marek informuje przełożonego, że po pracy miał zaplanowane ważne spotkanie rodzinne. Pracodawca, znając sytuację Marka, organizuje zastępstwo wśród innych pracowników, uwzględniając zasady współżycia społecznego, a Marek kończy pracę zgodnie z planem.
Praca w nadgodzinach powinna być zlecana z wyprzedzeniem, gdy jest to możliwe. W nagłych przypadkach decyzje mogą zapadać ad hoc, ale zawsze należy uwzględniać sytuację pracownika i zasady współżycia społecznego, co sprzyja lepszej współpracy.
Oferujemy profesjonalne porady prawne w zakresie prawa pracy, cywilnego, rodzinnego i gospodarczego. Pomagamy w rozwiązywaniu sporów, interpretacji przepisów oraz przygotowywaniu dokumentów prawnych.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Adam Dąbrowski
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy