Wypowiedzenie zmieniające a zasiłek dla bezrobotnych

• Autor: Dorota Kriger

Czy nie zgadzając się na nowe warunki zaproponowane przez pracodawcę (otrzymując wypowiedzenie zmieniające), mam prawo do otrzymania zasiłku dla bezrobotnych?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.


Wypowiedzenie zmieniające a zasiłek dla bezrobotnych

Konsekwencje dla pracownika nie wyrażenia zgody na zmianę warunków pracy i płacy

Wypowiedzenie zmieniające, o którym mowa w art. 42 Kodeksu pracy, z reguły ma na celu pogorszenie warunków pracy lub płacy pracownika.

Pracodawca, przedkładając pracownikowi wypowiedzenie zmieniające, swoim działaniem prowadzi do pogorszenia (z punktu widzenia pracownika) łączących strony warunków zatrudnienia. Pracownik może w takim przypadku wyrazić zgodę na zmienione warunki pracy i pracować zgodnie z nowymi warunkami lub nie wyrażając zgody, spowodować, że umowa ulegnie rozwiązaniu z przyczyn niedotyczących pracownika.

Zobacz też: Zasiłek dla bezrobotnych a renta z tytułu niezdolności do pracy

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Rozwiązanie umowy o pracę wskutek braku zgody pracownika na wypowiedzenie zmieniające a prawo do zasiłku dla bezrobotnych

Jeżeli pracownik nie przyjmuje nowych warunków pracy lub płacy, dochodzi bowiem do rozwiązania umowy o pracę. Wynika to z art. 42 § 3 K.p.: „(...) umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia”.

Ponieważ umowa ulegnie rozwiązaniu z przyczyn niedotyczących pracownika (w drodze wypowiedzenia przez pracodawcę), osoba taka może otrzymać zasiłek dla bezrobotnych po dokonaniu formalności w powiatowym urzędzie pracy i spełnieniu warunków postawionych w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

„Art. 71. 1. Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy, z zastrzeżeniem art. 75, jeżeli:

  1. nie ma dla niego propozycji odpowiedniej pracy, propozycji stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, szkolenia, prac interwencyjnych lub robót publicznych oraz
  2. w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania, łącznie przez okres co najmniej 365 dni:

    a) był zatrudniony i osiągał wynagrodzenie w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, od którego istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy, z zastrzeżeniem art. 104b i art. 105; w okresie tym nie uwzględnia się okresów urlopów bezpłatnych trwających łącznie dłużej niż 30 dni”.

Do 365 dni, o których wyżej mowa, zalicza się również okresy:

  1. zasadniczej służby wojskowej, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, służby wojskowej pełnionej w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego, ćwiczeń wojskowych, okresowej służby wojskowej oraz zasadniczej służby w obronie cywilnej i służby zastępczej, a także służby w charakterze funkcjonariusza, o którym mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 z późn. zm.);
  2. urlopu wychowawczego udzielonego na podstawie odrębnych przepisów;
  3. pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy lub służby, o której mowa w pkt 1, renty szkoleniowej oraz – przypadające po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestaniu prowadzenia pozarolniczej działalności – okresy pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, jeżeli podstawę wymiaru tych zasiłków i świadczenia, z uwzględnieniem kwoty składek na ubezpieczenia społeczne, stanowiła kwota wynosząca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę;
  4. niewymienione w ust. 1 pkt 2, za które były opłacane składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, jeżeli podstawę wymiaru składek stanowiła kwota wynosząca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę;
  5. za które przyznano odszkodowanie z tytułu niezgodnego z przepisami rozwiązania przez pracodawcę stosunku pracy lub stosunku służbowego, oraz okres, za który wypłacono pracownikowi odszkodowanie z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę.

Przykłady

Zmiana miejsca pracy jako przyczyna wypowiedzenia zmieniającego
Pani Anna pracowała od kilku lat jako księgowa w firmie produkcyjnej. Pewnego dnia otrzymała od pracodawcy wypowiedzenie zmieniające, które przewidywało przeniesienie jej do oddziału firmy znajdującego się w innym mieście, oddalonym o ponad 100 km od jej obecnego miejsca zamieszkania. Z powodów rodzinnych i logistycznych nie mogła zaakceptować nowego miejsca pracy, co skutkowało rozwiązaniem umowy. Po rejestracji w urzędzie pracy otrzymała prawo do zasiłku dla bezrobotnych, ponieważ rozwiązanie umowy nastąpiło z przyczyn niezależnych od niej.

 

Obniżenie wynagrodzenia jako powód odmowy przyjęcia nowych warunków
Pan Marek, zatrudniony jako specjalista ds. logistyki, otrzymał wypowiedzenie zmieniające, które wiązało się z istotnym obniżeniem wynagrodzenia. Nowe warunki oznaczały dla niego stratę 30% dotychczasowej pensji, co znacząco wpłynęłoby na jego sytuację finansową. Pan Marek nie wyraził zgody na proponowane warunki, a jego umowa uległa rozwiązaniu. Po dopełnieniu formalności w urzędzie pracy został przyznany mu zasiłek dla bezrobotnych, gdyż zmiany były spowodowane decyzją pracodawcy.

 

Zmiana zakresu obowiązków a rezygnacja z pracy
Pani Katarzyna, pracująca jako grafik komputerowy, otrzymała wypowiedzenie zmieniające, które obejmowało rozszerzenie jej obowiązków o zadania z zakresu marketingu internetowego. Nowe wymagania wykraczały poza jej kompetencje i specjalizację, co wzbudziło jej obawy co do efektywności wykonywania powierzonych zadań. Po odmowie przyjęcia zmian jej umowa została rozwiązana, a urząd pracy przyznał jej zasiłek dla bezrobotnych, uznając, że zmiana warunków pracy była jednostronną decyzją pracodawcy.

Podsumowanie

Wypowiedzenie zmieniające, które prowadzi do pogorszenia warunków pracy lub płacy, stawia pracownika przed trudnym wyborem – zaakceptować nowe warunki lub odmówić ich przyjęcia, co skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę. W sytuacji, gdy rozwiązanie umowy następuje z przyczyn niezależnych od pracownika, osoba taka ma prawo do ubiegania się o zasiłek dla bezrobotnych, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Kluczowe jest, aby pracownik był świadomy swoich praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, co pozwoli mu podjąć świadomą decyzję i odpowiednio przygotować się na ewentualne skutki odmowy przyjęcia nowych warunków zatrudnienia.

Oferta porad prawnych

Zapewniamy profesjonalne porady prawne online, które pomogą Ci zrozumieć Twoje prawa i obowiązki w zakresie wypowiedzenia zmieniającego oraz innych zagadnień związanych z prawem pracy. Nasz zespół doświadczonych prawników oferuje kompleksowe wsparcie, dostosowane do Twojej sytuacji, dzięki czemu możesz podejmować świadome decyzje dotyczące swojej kariery zawodowej. Korzystając z naszych usług, otrzymasz szybkie i rzetelne odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, a także pomoc w przygotowaniu niezbędnych dokumentów i negocjacjach z pracodawcą. Skontaktuj się z nami już dziś i zadbaj o swoje prawa bez wychodzenia z domu.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
2. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001\

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Dorota Kriger

Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.

 

Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).



Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Z zaznaczonymi zmianami.

Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

rozwodowy.pl

prawo-mieszkaniowe.info