• Autor: Marta Handzlik
Czy i jakie konsekwencje prawne grożą pracownikowi, który pracuje na stanowisku administracyjnym biurowym, która bezpośrednio zajmuje się zamówieniami w firmie handlowej oraz przyjmowaniem faktur zakupu do systemu? Mówimy tu o błędach w fakturach itp.
Zgodnie z art. 114 ustawy Kodeks pracy „pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną”. Pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej straty poniesionej przez pracodawcę i tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkodę w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia.
Zobacz też: Odpowiedzialność pracownika za błędy
Odszkodowanie ustala się w wysokości wyrządzonej szkody, jednak nie może ono przewyższać kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia przysługującego pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody. Jeżeli pracownik umyślnie wyrządził szkodę, jest obowiązany do jej naprawienia w pełnej wysokości.
Z powyższego wynika, ze pracownik może ponosić wobec pracodawcy odpowiedzialność materialną za wyrządzoną przez siebie szkodę. Co do zasady odpowiedzialność ogranicza się do rzeczywistej straty, nie więcej niż do kwoty trzymiesięcznego wynagrodzenia. Jeśli jednak pracownikowi udowodniona zostanie umyślność – obowiązany jest do pokrycia całej szkody, bez ograniczenia kwotowego.
Pracownica działu administracji omyłkowo wprowadziła fakturę z błędnym numerem konta kontrahenta, przez co firma przelała środki na niewłaściwy rachunek. Choć udało się odzyskać część pieniędzy, różnica została uznana za stratę i pracownica musiała pokryć ją w ramach odpowiedzialności materialnej – w granicach trzymiesięcznego wynagrodzenia.
Podczas przyjmowania faktury od stałego dostawcy, pracownik zignorował niezgodność w liczbie dostarczonych produktów. Pomyłka wyszła na jaw dopiero po kilku tygodniach, kiedy nie dało się już złożyć reklamacji. Pracodawca uznał to za nienależyte wykonanie obowiązków i potrącił z pensji część szkody, mieszczącą się w ustawowym limicie.
Pracownica celowo zatwierdziła fałszywą fakturę, działając w porozumieniu z zewnętrznym kontrahentem. Po wykryciu nieprawidłowości udowodniono jej działanie umyślne. Odpowiedzialność nie była już ograniczona – musiała pokryć pełną wartość szkody, a dodatkowo sprawa trafiła do sądu.
Odpowiedzialność pracownika za błędy w fakturach może wiązać się z konsekwencjami finansowymi, zwłaszcza jeśli szkoda powstała z jego winy. W przypadku zwykłego niedbalstwa odszkodowanie jest ograniczone, natomiast w razie umyślnego działania pracownik może odpowiadać w pełnej wysokości. Dlatego tak istotne jest staranne wykonywanie obowiązków oraz znajomość przepisów regulujących odpowiedzialność materialną.
Potrzebujesz wsparcia prawnego w sprawie związanej z odpowiedzialnością pracownika za błędy w dokumentach lub fakturach? Skorzystaj z porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Nasi prawnicy odpowiedzą na Twoje pytania, przeanalizują sytuację i wskażą możliwe rozwiązania. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać pomoc dopasowaną do Twojej sprawy.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy