Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Likwidacja stanowiska pracy w czasie trwania urlopu macierzyńskiego

Marta Handzlik • Opublikowane: 2018-11-09

W czasie trwania urlopu macierzyńskiego nastąpiła likwidacja mojego stanowiska pracy. Jak wygląda moja sytuacja z punktu widzenia prawnego?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 1832 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666) pracodawca dopuszcza pracownika po zakończeniu urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego lub dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego do pracy na dotychczasowym stanowisku, a jeżeli nie jest to możliwe, na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jego kwalifikacjom zawodowym, za wynagrodzeniem za pracę, jakie otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu.

Gdy chodzi o rodzaj stanowiska, komentowany przepis pozwala na daleko idącą elastyczność: pracodawca w pierwszej kolejności winien umożliwić pracownikowi podjęcie pracy na dotychczasowym stanowisku; jeżeli nie jest to możliwe – zaproponować pracę na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed rozpoczęciem urlopu lub pracę na innym stanowisku odpowiadającym kwalifikacjom zawodowym pracownika.

Owa elastyczność rozwiązań, które pracodawca może zaproponować pracownikowi wracającemu z urlopu udzielonego w celu wychowywania dziecka, dyktowana jest przede wszystkim stosunkowo długim czasem trwania tych urlopów (może to być nawet kilka miesięcy) oraz zmiennością sytuacji na obecnym rynku pracy. Przyjmując, że możliwość zatrudnienia na dotychczasowym stanowisku zależy wyłącznie od jego istnienia (stanowisko nie zostało zlikwidowane), pracodawca nie będzie mógł zaproponować pracownikowi innych alternatyw w przypadku, gdy na jego miejscu pracuje obecnie ktoś inny – taka interpretacja dostatecznie chroni prawo pracownika do dotychczasowego miejsca pracy. Dopiero zatem, gdy to stanowisko uległo w okresie nieobecności pracownika likwidacji, w grę wejść mogą pozostałe możliwości. W ten sposób ustawodawca chroni stabilność zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy – ten ostatni nie będzie mógł bowiem rozwiązać stosunku pracy z tego powodu: musi zaproponować stanowisko równorzędne lub inne odpowiadające kwalifikacjom pracownika.

Jeśli Pani stanowisko zostało zlikwidowane to pracodawca w pierwszej kolejności musi Pani zapewnić inne stanowisko, a dopiero potem wręczyć Pani wypowiedzenie – o ile jest taka potrzeba. Wtedy w związku z wypowiedzeniem może Pani otrzymać odprawę (o ile pracodawca zatrudnia co najmniej 20 osób).

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »

Podobne materiały

Emeryt a odprawa

Czy pracujący na całym etacie emeryt otrzyma odprawę przy likwidacji zakładu pracy?

 

Zwolnienie i ponowne zatrudnienie

W moim zakładzie od początku roku zwalnia się pracowników. Tydzień temu również ja dostałem wypowiedzenie bez podania powodu (nieoficjalnie z powodu braku...

 

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim a zwolnienie przez pracodawcę

Obecnie przebywam już trzeci miesiąc na zwolnieniu lekarskim, jednak moja choroba nie ustępuje. Dowiedziałam się, że mogę dostać zasiłek rehabilitacyjny po...

 

Umowa na zastępstwo a odprawa

Pracuję od 4 lat na umowę na zastępstwo w firmie, która prawdopodobnie zostanie zlikwidowana. Jaki obowiązuje mnie okres wypowiedzenia? Czy jeśli...

 

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

wizytówka Zadaj pytanie »