• Autor: Dorota Kriger
Wystąpiłem do pracodawcy o wydanie druku ZUS Rp-7. Minął już ustawowy termin na wydanie dokumentu, wynoszący 7 dni. Jak zmusić pracodawcę do wydania tego druku?
Obowiązek wystawienia zaświadczenia o zatrudnieniu i wysokości zarobków wynika z art. 125 ust. 1 pkt 2 oraz z art. 125a ust. 3 ustawy z 17 grudnia o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 153 z 2009 r., poz. 1227 z późn. zm.). Pracodawcy w szczególności dotyczy art. 125 ust. 1 pkt 2 tej ustawy, zgodnie z którym jest on zobowiązany „do wydania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości”. W tym celu pracodawca powinien wypełnić formularz ZUS Rp-7, który wykorzystywany jest przez organ rentowy podczas starań pracownika o przyznanie mu świadczeń emerytalnych bądź rentowych.
Również § 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z ubezpieczonymi i płatnikami składek w zakresie ustalania kapitału początkowego (Dz. U. z 2000 r. Nr 72, poz. 846 z późn. zm.) zobowiązuje płatnika składek do wystawienia dokumentów niezbędnych do ustalenia kapitału początkowego dla osób, za które opłacał składki na ubezpieczenie społeczne, oraz dla osób, które pozostawały w stosunku służby przed dniem 1 stycznia 1999 r. i nie spełnią warunków do nabycia prawa do świadczeń określonych w przepisach o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Służby Więziennej i Państwowej Straży Pożarnej.
Obowiązek wystawienia zaświadczenia pracownikom (także byłym) ciąży więc na pracodawcy, który powinien oprzeć się na posiadanej dokumentacji pracowniczej.
Zobacz też: Zaświadczenie o pracy w szczególnych warunkach druk
Żaden przepis kodeksu pracy nie zobowiązuje pracodawcy do automatycznego wystawienia druku ZUS Rp-7 odchodzącym pracownikom. Jeśli jednak pracownik o taki dokument wystąpi, to zgodnie z art. 217 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego zaświadczenie powinno być wydane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni. Pracodawca, który wbrew powyższemu obowiązkowi nie wyda takiego dokumentu we wskazanym w kodeksie terminie, może zostać zmuszony do tego przez sąd.
Ponadto pracownik, który doznał szkody w związku z brakiem w terminie odpowiedniego dokumentu, ma prawo domagać się od pracodawcy wypłaty odszkodowania. Wynika tak z art. 471 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym „dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi”.
Gdy w związku z brakiem zaświadczenia o zatrudnieniu i wysokości zarobków (ZUS Rp-7) osoba ubiegająca się o świadczenie otrzyma je w zaniżonej kwocie, to odpowiedzialność za taki stan rzeczy powinien ponieść pracodawca, który takiego dokumentu nie wystawił pomimo wniosku pracownika. Odszkodowanie w takim przypadku powinno być w wysokości nie niższej niż poniesiona przez pracownika szkoda, czyli powinno odpowiadać różnicy pomiędzy emeryturą otrzymaną a taką, którą pracownik otrzymałby, gdyby pracodawca wywiązał się z obowiązku wystawienia ZUS Rp-7 w terminie.
W zaistniałej sytuacji proszę zwrócić się na piśmie do pracodawcy z żądaniem wydania ZUS Rp-7, podając powyższą argumentację. W piśmie należy wskazać oczekiwany termin odbioru dokumentu, z zaznaczeniem, że w przypadku niezrealizowania Pańskiego żądania w tym terminie sprawa zostanie skierowana do sądu oraz że będzie Pan domagał się odszkodowania, jeśli przez brak dokumentu organ rentowy zaniży świadczenie należne Panu.
Złożenie wniosku o wydanie druku ZUS Rp-7 to prawo pracownika, a pracodawca ma obowiązek dostarczyć dokument w ciągu 7 dni. Zwłoka w jego wystawieniu może skutkować opóźnieniem lub zaniżeniem świadczeń emerytalnych. Jeśli pracodawca nie reaguje na prośby, warto skierować do niego pisemne wezwanie z wyznaczeniem terminu. W przypadku dalszego opóźnienia można zwrócić się do Państwowej Inspekcji Pracy lub skierować sprawę do sądu, domagając się odszkodowania za poniesione straty. Skuteczna reakcja pozwala uniknąć problemów finansowych wynikających z nieprawidłowego naliczenia emerytury.
Jeśli masz problem z uzyskaniem druku ZUS Rp-7 lub pracodawca unika jego wydania, skorzystaj z profesjonalnej pomocy prawnej online. Oferujemy szybkie i skuteczne doradztwo, przygotowanie oficjalnych pism oraz wsparcie w dochodzeniu swoich praw przed sądem lub urzędami. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci odzyskać należne dokumenty i zabezpieczyć przyszłe świadczenia emerytalne.
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
2. Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy