• Autor: Dorota Kriger
Po urlopie macierzyńskim wróciłam do pracy i obniżyłam etat do 7/8. Moje wynagrodzenie zmalało o 1/8. Po 3 miesiącach dostałam podwyżkę i moja płaca zasadnicza wynosi teraz 2500 zł brutto. Nadal pracuję na 7/8 etatu, a dostałam wynagrodzenie w wysokości 1808 zł netto. Jak to możliwe? Czy nie powinnam otrzymać 7/8 x 1808 zł?
Pracodawca, zmieniając wynagrodzenie, podwyższył Pani wynagrodzenie zasadnicze aktualne, czyli to, które obecnie Pani otrzymuje przy niższym wymiarze etatu.
Zgodnie z przepisami Pani, korzystając z art. 1867 § 1 Kodeksu pracy (K.p.), połączyła opiekę nad dzieckiem z wykonywaniem pracy i jednocześnie obniżyła wymiar etatu do 7/8. W związku z powyższym pracodawca prawidłowo dokonał obniżenia pensji o wartość 1/8 dotychczasowego wynagrodzenia, zgodnie z art. 292 § 1 K.p., który mówi, że: „zawarcie z pracownikiem umowy o pracę przewidującej zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy nie może powodować ustalenia jego warunków pracy i płacy w sposób mniej korzystny w stosunku do pracowników wykonujących taką samą lub podobną pracę w pełnym wymiarze czasu pracy, z uwzględnieniem jednak proporcjonalności wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą, do wymiaru czasu pracy pracownika”.
Jednakże obecnie każda zmiana w składnikach wynagrodzenia, która jest dokonywana w trakcie obowiązywania obniżonego wymiaru etatu, dotyczyć już będzie wynagrodzenia ustalonego dla tego niższego wymiaru. Obecna podwyżka dotyczy więc wynagrodzenia zasadniczego, które otrzymuje Pani w wysokości przeliczonej już po obniżeniu wymiaru etatu. Po Pani powrocie do pełnego wymiaru etatu pracodawca będzie obowiązany ponownie dokonać przeliczenia wynagrodzenia zasadniczego, uwzględniając wszystkie przyznane składniki i podwyżki, i zwiększyć je proporcjonalnie.
Zobacz też: 1/8 etatu ile urlopu
Monika – specjalistka ds. kadr po macierzyńskim
Monika wróciła do pracy po urlopie macierzyńskim i postanowiła obniżyć etat do 3/4, aby mieć więcej czasu dla dziecka. Jej wcześniejsze wynagrodzenie wynosiło 4000 zł brutto, więc po przeliczeniu zaczęła otrzymywać 3000 zł brutto. Po kilku miesiącach dostała premię uznaniową w wysokości 600 zł. Zaskoczyło ją, że otrzymała ją w pełnej wysokości, a nie proporcjonalnie. Pracodawca wyjaśnił, że premia nie była stałym składnikiem wynagrodzenia i mogła być przyznana niezależnie od wymiaru etatu.
Tomasz – grafik z elastycznym grafikiem
Tomasz poprosił o obniżenie etatu do 4/5, aby móc realizować studia podyplomowe. Jego wynagrodzenie zasadnicze zostało odpowiednio zmniejszone. Po pół roku firma wprowadziła podwyżki, podnosząc jego stawkę godzinową. Tomasz zauważył jednak, że jego miesięczne wynagrodzenie wzrosło tylko nieznacznie. Okazało się, że podwyżka dotyczyła stawki już obniżonej – czyli tej przypisanej do jego obecnego wymiaru czasu pracy.
Ewa – księgowa wracająca na pełen etat
Ewa przez rok pracowała na 7/8 etatu, łącząc obowiązki zawodowe z opieką nad dzieckiem. W tym czasie otrzymała dwie podwyżki, które były naliczane od jej obniżonego wynagrodzenia. Gdy wróciła do pracy na pełny etat, pracodawca przeliczył jej pensję, uwzględniając wszystkie wcześniejsze podwyżki – dzięki temu jej nowe pełnoetatowe wynagrodzenie było wyższe, niż gdyby nigdy nie zmieniała etatu.
Obniżenie etatu po powrocie z urlopu macierzyńskiego wiąże się z proporcjonalnym zmniejszeniem wynagrodzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu pracy. Każda zmiana płacowa, która następuje w trakcie trwania obniżonego wymiaru etatu – np. podwyżka – odnosi się już do wynagrodzenia przeliczonego na ten niższy wymiar. Warto pamiętać, że po powrocie do pełnego etatu pracodawca jest zobowiązany odpowiednio przeliczyć wynagrodzenie, uwzględniając wszystkie dotychczasowe zmiany. To gwarantuje, że pracownik nie straci na swojej decyzji o czasowym obniżeniu wymiaru pracy.
Potrzebujesz pomocy w sprawach związanych z prawem pracy, urlopem macierzyńskim czy wynagrodzeniem przy obniżonym etacie? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online. Szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu otrzymasz profesjonalne wsparcie od doświadczonych prawników, którzy odpowiedzą na Twoje pytania i pomogą znaleźć najlepsze rozwiązanie.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy