• Autor: Dorota Kriger
Czy mogę rozwiązać umowę o pracę z winy pracodawczy art. 55 K.p., jeżeli pracodawca spóźnił się z wypłatą wynagrodzenia za luty? Wcześniej też były takie sytuacje. Czy należy podać powód w rozwiązaniu umowy i wykazać, kiedy takie sytuacje miały miejsce?
Zgodnie z art. 85 § 1 K.p. wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Ponadto – zgodnie z art. 86 § 1 K.p. – pracodawca jest obowiązany wypłacać wynagrodzenie w miejscu, terminie i czasie określonych w regulaminie pracy lub w innych przepisach prawa pracy.
Z powyższego wynika, iż terminowe wypłacanie wynagrodzenia jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy. Pracodawca, nie wypłacając w terminie pracownikowi wynagrodzenia za wykonaną pracę, popełnia więc wykroczenie, gdyż w sposób ciężki narusza swój podstawowy obowiązek i łamie uprawnienie pracownika co do terminowego otrzymania wynagrodzenia.
Jednakże ocena tego, czy pracownik ma prawo w takim przypadku rozwiązać umowę o pracę bez zastosowania okresu wypowiedzenia, zależna jest od tego, czy niewypłacenie w terminie wynagrodzenia za pracę miało charakter jednorazowy, przypadkowy czy było raczej powtarzalne. Należy też sprawdzić, co było przyczyną opóźnienia wypłaty wynagrodzenia i w jakim stopniu zawinił pracodawca.
Pracownik ma prawo rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia (art. 55 § 11 K.p.), czyli w trybie natychmiastowym, jeśli pracodawca po raz kolejny świadomie i umyślnie wypłacił wynagrodzenie po terminie. Jest to zgodne z wyrokiem SN z 4 kwietnia 2000 (sygn. akt: I PKN 516/99, OSNP 2001/16/516), w którym stwierdzono, iż „przesłanką rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia ze względu na ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika i uzyskania odszkodowania (art. 55 § 11 K.p.) jest wina umyślna lub rażące niedbalstwo pracodawcy. Pracodawca, który nie wypłaca pracownikowi w terminie całości wynagrodzenia, ciężko narusza swój podstawowy obowiązek z winy umyślnej, choćby z przyczyn niezawinionych nie uzyskał środków finansowych na wynagrodzenia”.
Pracownik, który nie otrzymuje terminowo wynagrodzeń, ma prawo w ciągu miesiąca od terminu wypłaty ostatniego spóźnionego wynagrodzenia (art. 52 § 2 K.p.) rozwiązać umowę bez wypowiedzenia. Oświadczenie o rozwiązaniu umowy musi być na piśmie i powinno wskazywać przyczynę rozwiązania umowy (art. 55 § 2. K.p.).
Jeśli jednak opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia było incydentalne i nie wynikało ze złej woli pracodawcy, np. była awaria systemów bankowych i bank nie zrealizował przelewów w terminie – sytuacja taka nie daje prawa pracownikowi do rozwiązania umowy w trybie natychmiastowym.
Pracownik biurowy, który od trzech miesięcy regularnie otrzymuje pensję z opóźnieniem, postanawia rozwiązać umowę bez wypowiedzenia. W marcu wypłata wpłynęła dopiero 20. dnia miesiąca, w kwietniu 18., a w maju nie otrzymał jej wcale do końca miesiąca. Mimo upomnień i próśb pracodawca nie zmienił sytuacji, co pracownik uznał za rażące naruszenie swoich praw.
Kierowca firmy transportowej wielokrotnie dostawał pensję z opóźnieniem, co powodowało u niego zaległości w płatnościach za kredyt. W maju, po raz kolejny, nie otrzymał wypłaty w ustalonym terminie. Po konsultacji z prawnikiem zdecydował się na rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia, powołując się na ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę.
Kasjerka w supermarkecie od roku dostaje pensję nieregularnie – czasem z tygodniowym, czasem dwutygodniowym opóźnieniem. Pracodawca zawsze tłumaczy się problemami finansowymi firmy. Po kolejnym takim przypadku w czerwcu postanawia zakończyć współpracę w trybie natychmiastowym, powołując się na przepisy Kodeksu pracy.
Terminowa wypłata wynagrodzenia to podstawowy obowiązek pracodawcy. Powtarzające się opóźnienia mogą stanowić ciężkie naruszenie praw pracownika, dając mu podstawę do rozwiązania umowy bez wypowiedzenia na mocy art. 55 § 1¹ K.p. Decyzja o takim kroku powinna być jednak dobrze uzasadniona i udokumentowana. Warto wskazać konkretne terminy, w których doszło do opóźnień, oraz upewnić się, że nie były one jednorazowe czy przypadkowe. W przypadku rażącego zaniedbania ze strony pracodawcy pracownik nie tylko może natychmiast odejść z pracy, ale również dochodzić odszkodowania.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące swoich praw pracowniczych lub chcesz skonsultować możliwość rozwiązania umowy bez wypowiedzenia, skorzystaj z porad prawnych online. Nasi eksperci pomogą Ci przeanalizować sytuację, ocenić podstawy prawne i przygotować odpowiednie dokumenty. Konsultacje odbywają się szybko i wygodnie – bez wychodzenia z domu. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać fachową pomoc i ochronić swoje prawa.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy