• Autor: Marta Handzlik
Nauczyciel dyplomowany zatrudniony na 10/18, umowa na czas nieokreślony, spełnia wszystkie warunki przejścia na emeryturę kompensacyjną. Nauczycielka rozwiązała stosunek pracy na swój wniosek. Jaka podstawa prawna powinna znaleźć się na świadectwie pracy, aby mogła otrzymać świadczenie?
Zgodnie z art. 27 ustawy Karta Nauczyciela rozwiązanie umowy o pracę zawartej z nauczycielem na czas nieokreślony następuje z końcem roku szkolnego, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem.
Do rozwiązania stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony stosuje się również przepisy art. 23 ust. 1 pkt 3, 5 i 6, ust. 2 pkt 3, 5 i 6 oraz ust. 3-5.
Rozwiązanie stosunku pracy z nauczycielem zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony może nastąpić również na mocy porozumienia stron.
W świadectwie pracy należy podać rzeczywistą podstawę rozwiązania stosunku pracy. Jeśli wspomniany w pytaniu wniosek o rozwiązanie stosunku pracy był wypowiedzeniem –wpisać należy art. 27 ust. 1 KN. Jeśli był to wniosek o porozumienie stron, art. 27 ust. 3 w zw. z art. 23 ust. 4 pkt 1 (i tutaj zaznaczamy, że zgodnie z wnioskiem pracownika).
Anna, nauczycielka języka polskiego w liceum, zatrudniona na czas nieokreślony w wymiarze 10/18 etatu, po 30 latach pracy postanowiła przejść na świadczenie kompensacyjne. Złożyła pisemne wypowiedzenie z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia kończącego się 31 sierpnia. W jej świadectwie pracy wpisano jako podstawę prawną art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela. Dzięki temu ZUS nie miał wątpliwości co do prawidłowości rozwiązania stosunku pracy.
Marek, nauczyciel geografii w szkole podstawowej, długo wahał się przed decyzją o odejściu. Ostatecznie w kwietniu porozumiał się z dyrektorem w sprawie rozwiązania umowy o pracę z końcem sierpnia. Obie strony podpisały porozumienie, a w świadectwie pracy znalazła się podstawa prawna: art. 27 ust. 3 w związku z art. 23 ust. 4 pkt 1 Karty Nauczyciela – zgodnie z wnioskiem pracownika. Takie sformułowanie pozwoliło mu na bezproblemowe przejście na świadczenie kompensacyjne.
Elżbieta, nauczycielka matematyki, miała dość napiętego planu w trzech różnych szkołach. Choć zatrudniona była w jednej z nich na czas nieokreślony w niepełnym wymiarze, spełniała wszystkie warunki do świadczenia kompensacyjnego. Sama wystąpiła o rozwiązanie umowy z końcem roku szkolnego. W jej przypadku podstawą prawną wpisaną do świadectwa pracy był art. 27 ust. 1 KN, ponieważ złożyła wypowiedzenie, a nie wnioskowała o porozumienie stron. To ułatwiło procedurę w ZUS.
Świadczenie kompensacyjne dla nauczycieli to szczególna forma wsparcia, która wymaga spełnienia jasno określonych warunków formalnych – jednym z nich jest właściwe zakończenie stosunku pracy. Kluczowe znaczenie ma tu podstawa prawna wpisana do świadectwa pracy. Jeśli nauczyciel składa wypowiedzenie – właściwym przepisem będzie art. 27 ust. 1 Karty Nauczyciela. W przypadku rozwiązania umowy na mocy porozumienia stron – należy powołać się na art. 27 ust. 3 w związku z art. 23 ust. 4 pkt 1 KN, z wyraźnym zaznaczeniem, że inicjatywa wyszła od pracownika. Prawidłowe określenie tej podstawy ma bezpośredni wpływ na możliwość skorzystania ze świadczenia i uniknięcie komplikacji w ZUS.
Potrzebujesz pomocy prawnej bez wychodzenia z domu? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online. Szybko, wygodnie i bezpiecznie skonsultujesz swoją sprawę z doświadczonym prawnikiem – wystarczy, że opiszesz problem, a my przygotujemy rzetelną i zrozumiałą odpowiedź. Oferujemy pomoc m.in. w sprawach pracowniczych, rodzinnych, spadkowych i administracyjnych. Twoje bezpieczeństwo i komfort są dla nas najważniejsze – dlatego działamy dyskretnie i skutecznie.
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy