• Autor: Marta Handzlik
Czy reforma oświaty powodująca wygaszanie gimnazjum, a wprowadzanie 8-letniej szkoły podstawowej, nanosi na szkoły obowiązek podziału klas na grupy językowe na lekcjach języka obcego (ze względu na poziom zaawansowania), niezależnie od tego, czy liczba uczniów przekroczy 24?
Zgodnie z § 7 nowo podpisanego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U., poz. 703). w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, branżowej szkole I stopnia, liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy na obowiązkowych zajęciach z języków obcych nowożytnych w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów; zajęcia mogą być prowadzone w grupie oddziałowej lub międzyoddziałowej liczącej nie więcej niż 24 uczniów; przy podziale na grupy należy uwzględnić stopień zaawansowania znajomości języka obcego nowożytnego.
„Przepisy rozporządzenia stosuje się:
1) począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w:
a) klasach I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej,
b) branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum,
c) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy,
d) semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach szkoły policealnej”.
Z powyższego wynika, że już od kolejnego roku szkolnego w klasach IV–VIII szkoły podstawowej podział na grupy przy co najmniej 25-osobowej klasie jest obowiązkowy.
W szkole podstawowej w niewielkiej miejscowości klasa VI liczyła 26 uczniów. Dotychczas nauczyciel prowadził zajęcia z języka angielskiego z całą klasą, jednak od nowego roku szkolnego, zgodnie z rozporządzeniem, konieczne było utworzenie dwóch grup. Dyrekcja zdecydowała o podziale według poziomu zaawansowania, co pozwoliło uczniom lepiej nadrobić zaległości lub rozwijać się szybciej.
W warszawskim liceum klasa I A miała 28 uczniów, z których część już wcześniej uczyła się języka niemieckiego, a inni dopiero zaczynali. Po interwencji nauczyciela i powołaniu się na nowe przepisy, szkoła utworzyła dwie grupy – początkującą i średniozaawansowaną – co od razu poprawiło komfort pracy i wyniki uczniów.
W technikum w Łodzi jedna z klas miała dokładnie 25 osób, ale uczniowie reprezentowali różny poziom znajomości języka rosyjskiego. Mimo wcześniejszych wątpliwości, dyrekcja zdecydowała się na obowiązkowy podział na dwie grupy, dzięki czemu osoby bardziej zaawansowane mogły realizować rozszerzony materiał, a pozostali – pracować we własnym tempie.
Obowiązek dzielenia klas na grupy językowe w przypadku przekroczenia 24 uczniów wynika bezpośrednio z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej. Celem tej regulacji jest zapewnienie efektywniejszego nauczania języków obcych, dostosowanego do poziomu zaawansowania uczniów. Wprowadzenie podziału sprzyja indywidualizacji pracy, lepszej komunikacji na lekcjach i umożliwia bardziej precyzyjne dopasowanie treści do potrzeb każdej grupy, co w praktyce przekłada się na wyraźną poprawę wyników i komfortu nauki.
Potrzebujesz pomocy prawnej w sprawach związanych z edukacją lub innymi dziedzinami prawa? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Wystarczy opisać swój problem, a doświadczony prawnik przygotuje dla Ciebie jasną i rzetelną odpowiedź. Gwarantujemy poufność, przejrzystość i indywidualne podejście do każdej sprawy.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy