• Autor: Marta Handzlik
Czy nauczyciel po studium nauczycielskim i ukończonych studiach wyższych zawodowych na kierunku filologia polska w zakresie dziennikarstwa i public relations może uczyć języka polskiego w szkole podstawowej?
Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że kwestie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli regulują przepisy art. 9 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2014 r., poz. 191) oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Przepis ten ustala ogólne kwalifikacje, których posiadanie jest niezbędne do zajmowania stanowiska nauczyciela. Warunek posiadania wyższego wykształcenia należy rozumieć jako wymóg ukończenia studiów wyższych (magisterskich lub studiów pierwszego stopnia); dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów jest dyplom ukończenia studiów.
W myśl przepisów § 4 ww. rozporządzenia kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych ma między innymi osoba, która posiada:
– wyższe wykształcenie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub zakład kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu,
– studia wyższe na kierunku (specjalności) innym niż zgodnym z nauczanym przedmiotem, lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, ale dodatkowo musi ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Rozporządzenie nie przewiduje już więcej możliwości zatrudniania nauczyciela poprzez dokonanie przez dyrektora szkoły ustalenia, że ukończył on kierunek studiów zbliżony do nauczanego przedmiotu.
Skoro więc Pani ukończyła studia na kierunku filologia polska w zakresie dziennikarstwa i public relations należy przyjrzeć się, czy zakres kierunku (dziennikarstwo i public relations) w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu – czyli języka polskiego.
W mojej opinii zakres kierunku dziennikarstwo i public relations nie pokrywa się z treściami przedmiotu – język polski, więc należy uznać, że nauczyciel nie ma odpowiednich kwalifikacji.
Ania, absolwentka studium nauczycielskiego oraz studiów zawodowych na kierunku filologia polska w zakresie dziennikarstwa i PR, postanowiła aplikować do pracy w szkole podstawowej jako nauczycielka języka polskiego. Mimo entuzjazmu i doświadczenia w pracy z dziećmi podczas wolontariatów, dyrektor szkoły poinformował ją, że nie spełnia formalnych wymogów kwalifikacyjnych, ponieważ jej wykształcenie nie obejmuje wystarczających treści z zakresu nauczania języka polskiego.
Tomasz, który ukończył dziennikarstwo, a wcześniej kształcił się w zakładzie kształcenia nauczycieli, przez kilka lat pracował jako nauczyciel w klasach młodszych. Gdy zwolniło się stanowisko nauczyciela języka polskiego w klasach IV–VI, poprosił o przeniesienie. Niestety, mimo pedagogicznego przygotowania, nie miał odpowiedniego wykształcenia kierunkowego lub kwalifikacyjnych studiów podyplomowych, dlatego nie mógł objąć tego stanowiska.
Ewa, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, postanowiła przebranżowić się i rozpoczęła studia podyplomowe z zakresu nauczania języka polskiego. Dzięki temu, po ich ukończeniu, mogła udokumentować wymagane kwalifikacje zgodne z przepisami rozporządzenia i została zatrudniona jako nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej.
Samo ukończenie studiów zawodowych na kierunku filologia polska w zakresie dziennikarstwa i public relations, nawet w połączeniu z ukończonym studium nauczycielskim, nie gwarantuje nabycia kwalifikacji do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej. Kluczowe znaczenie ma zgodność treści kształcenia z zakresem nauczanego przedmiotu oraz posiadanie przygotowania pedagogicznego. W sytuacjach, gdy kierunek studiów nie obejmuje w wystarczającym stopniu treści programowych przedmiotu, konieczne jest uzupełnienie kwalifikacji poprzez odpowiednie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne.
Potrzebujesz pomocy prawnej? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Nasi doświadczeni prawnicy udzielają fachowych odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin prawa, przygotowują opinie prawne oraz pomagają w sporządzaniu pism. Wystarczy opisać swoją sprawę, a my zajmiemy się resztą – profesjonalnie i terminowo.
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy