Błąd w treści świadectwa pracy

• Autor: Marta Handzlik

Otrzymałam wypowiedzenie z pracy. Wczoraj zostałam poinformowana przez pracodawcę, że w świadectwie pracy jest błąd. Z jaką datą powinno zostać wystawione nowe świadectwo pracy? Czy nie powinna zostać spisana notatka na temat tego, co zostało skorygowane w świadectwie?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie. Pomagamy w podobnych sprawach.


Błąd w treści świadectwa pracy

Wydanie świadectwa pracy zawierającego błędne informacje

Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że świadectwo pracy jest dokumentem zawierającym informacje, które mają wpływ na nabycie uprawnień pracowniczych u kolejnego pracodawcy oraz nabycie uprawnień z ubezpieczeń społecznych. Każdy pracodawca ma bezwzględny obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Powinien to zrobić niezwłocznie lub najpóźniej w ciągu 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy (§ 2 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy…).

Przepisy prawa pracy nie regulują sytuacji, w jaki sposób powinien postąpić pracodawca, gdy popełni błąd w treści świadectwa pracy, a pracownik nie zwróci się o jego sprostowanie. Jednak wydanie świadectwa pracy zawierającego błędne informacje i niedokładności narusza zasadę rzetelnego i pełnego podawania w świadectwie pracy informacji wymaganych przez prawo. W tej sytuacji pracodawca, który zauważy swój błąd w wydanym świadectwie pracy, powinien wydać nowe świadectwo pracy z faktyczną datą jego wystawienia, a ponadto ma się w nim znaleźć data zakończenia stosunku pracy. Nowe świadectwo pracy nie powinno zawierać adnotacji typu „sprostowanie” lub „korekta”, gdyż wydaje się jedynie dwa dokumenty dotyczące zakończenia stosunku pracy: świadectwo pracy i odpis świadectwa pracy.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Sprostowanie świadectwa pracy na wniosek pracownika

Wzór świadectwa pracy w sposób bezwzględny określił ustawodawca. Wzór ten jest sformalizowany, pozbawiony elementów ocennych i dowolnych (jakim byłoby umieszczenie na świadectwie słowa korekta/sprostowanie lub wyjaśnienie w informacjach uzupełniających, co zostało w nim sprostowane) i jest wiążący dla pracodawców. Ponieważ nawet przy sprostowaniu świadectwa pracy na wniosek pracownika ustawodawca nie przewidział nowej formy „świadectwo pracy – sprostowanie”, lecz nakazał wydanie nowego dokumentu, należy analogicznie, również w przypadku dokonania sprostowania przez pracodawcę bez wniosku pracownika, wydać nowy, poprawny dokument.

Jeśli zaistnieje konieczność sprostowania świadectwa pracy, trzeba wydać pracownikowi nowe świadectwo pracy.

Jednocześnie pracodawca powinien sporządzić dodatkowe pismo kierowane do pracownika, wyjaśniające, na czym polega dokonane przez niego sprostowanie świadectwa pracy, wskazując jednocześnie, które punkty świadectwa zostały poprawione. Ponadto w piśmie tym pracodawca powinien poprosić pracownika o zwrot uprzednio wydanego świadectwa pracy. Jego zwrot zależy jednak jedynie od dobrej woli pracownika, gdyż żaden przepis prawa nie zobowiązuje pracownika do zwrotu lub zniszczenia nieaktualnego świadectwa pracy. W rezultacie pracownik może posiadać dwa świadectwa, którymi może się posługiwać. Nowe świadectwo pracy wraz z załączonym pismem wyjaśniającym powinno zostać wysłane za zwrotnym poświadczeniem odbioru.

Zwrot błędnego świadectwa pracy, które pracodawca sprostuje z własnej inicjatywy, zależy od dobrej woli pracownika.

Podsumowując – pracodawca ma obowiązek wysłać Pani nowe świadectwo pracy (bez względu na to, czy zwróci Pani poprzednie) wystawione z faktyczną datą jego wystawienia i zawierające datę zakończenia stosunku pracy wraz z pismem wyjaśniającym, czego dotyczyło sprostowanie.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Źle wpisana data zakończenia pracy

Ania zakończyła pracę 31 marca, ale w świadectwie widniała data 30 marca. Gdy przyszły pracodawca zażądał wyjaśnień, Ania zgłosiła się do byłego pracodawcy. Ten przyznał się do błędu i niezwłocznie wystawił nowe świadectwo pracy z prawidłową datą, przesyłając je pocztą z załączonym pismem wyjaśniającym, co zostało poprawione.

 

Brak informacji o wykorzystanym urlopie

Tomek zauważył, że w jego świadectwie pracy nie uwzględniono wszystkich dni urlopu wypoczynkowego, które wykorzystał. Skontaktował się z kadrami, a pracodawca – choć Tomek nie złożył formalnego wniosku – sam poprawił dokument i przesłał mu nową wersję wraz z wyjaśnieniem, w jakim punkcie nastąpiła korekta.

 

Błąd w nazwie stanowiska

Monika ubiegała się o nową pracę, ale rekruter zwrócił uwagę, że stanowisko w świadectwie nie zgadza się z informacją z jej CV. Okazało się, że w świadectwie pracy omyłkowo wpisano „asystentka biura” zamiast „specjalistka ds. administracyjnych”. Pracodawca wystawił nowe świadectwo, zgodnie z obowiązującym wzorem, bez adnotacji o korekcie, a w osobnym piśmie wyjaśnił, na czym polegała zmiana.

Chcesz, żebym coś rozbudował albo dodał kolejny przykład?

Podsumowanie

Błędy w świadectwie pracy mogą prowadzić do poważnych konsekwencji dla pracownika, dlatego tak ważne jest ich niezwłoczne sprostowanie. Pracodawca ma obowiązek wystawić nowe świadectwo pracy z aktualną datą jego sporządzenia oraz dołączyć pismo wyjaśniające, wskazujące, co zostało poprawione. Nawet jeśli inicjatywa korekty wychodzi od pracodawcy, a nie od pracownika, zasady pozostają takie same – dokument nie powinien zawierać adnotacji o korekcie, lecz być pełnowartościowym świadectwem pracy. Zwrot poprzedniego świadectwa nie jest wymagany, ale wskazany, by uniknąć ewentualnych nieporozumień.

Oferta porad prawnych

Potrzebujesz pomocy w sprawach związanych z błędami w świadectwie pracy lub innymi zagadnieniami prawa pracy? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online. Szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu otrzymasz rzetelną pomoc prawną od doświadczonych specjalistów. Wystarczy opisać swoją sprawę, a my przygotujemy dla Ciebie konkretną i zrozumiałą odpowiedź, dostosowaną do Twojej sytuacji.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

O autorze: Marta Handzlik

Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.



Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Z zaznaczonymi zmianami.

Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

rozwodowy.pl

prawo-mieszkaniowe.info