• Autor: Marta Handzlik
Moje pytanie dotyczy czasu pracy nauczyciela, a konkretnie czasu pracy wychowawcy w ośrodku szkolno-wychowawczym. Czas pracy takiego wychowawcy to 40 godzin tygodniowo, w tym 24 godziny zajęć dydaktycznych, opiekuńczych. Co wychowawca może robić przez pozostałe godziny, czy może mieć wtedy dyżur w grupie?
Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (j.t. Dz. U. z 2014 r. poz. 191) czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
W ramach czasu pracy, o którym mowa wyżej, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Tygodniowy, obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, nauczycieli zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, świetlicach szkół specjalnych, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zespołach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych zorganizowanych w podmiotach leczniczych wynosi 24 godziny.
Z tego wynika, że rozliczyć nauczyciela można tylko z zajęć w ramach pensum. Pozostałe godziny z 40-godzinnego tygodnia pracy powinien on przeznaczyć na dokształcanie się i na inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze. Oznaczać to może tyle, że owszem można takiemu nauczycielowi przydzielić inne zajęcia wychowawcze, jak na przykład opieka nad grupą.
Po zajęciach – czas na rozmowę
Pani Monika, wychowawczyni grupy w ośrodku, po zakończeniu swoich codziennych zajęć dydaktycznych siada przy wspólnym stole w świetlicy. Jeden z chłopców, Bartek, przeżywa trudny okres – jego mama jest w szpitalu. Pani Monika wykorzystuje „pozostałe godziny pracy”, by towarzyszyć mu w rozmowie, wspierać i uważnie słuchać. To też jest wychowawcza praca – mniej formalna, ale kluczowa.
Opieka w czasie popołudniowego dyżuru
Pan Michał ma przydzielony dyżur w godzinach popołudniowych. Nie prowadzi wtedy lekcji, ale odpowiada za porządek, bezpieczeństwo i organizację czasu wolnego w grupie wychowanków. Pomaga uczniom w odrabianiu zadań, nadzoruje zabawy, a czasem po prostu jest – żeby dzieci wiedziały, że mogą na niego liczyć. Ten czas wpisuje się w pozostałe godziny pracy.
Samokształcenie z myślą o wychowankach
W piątkowe przedpołudnie pani Justyna nie prowadzi zajęć z uczniami. Zamiast tego bierze udział w szkoleniu online z zakresu komunikacji z dziećmi w spektrum autyzmu. To część jej samokształcenia, za które odpowiada w ramach 40-godzinnego czasu pracy. Zdobyta wiedza pomoże jej lepiej wspierać dwóch chłopców ze swojej grupy.
Czas pracy wychowawcy w ośrodku szkolno-wychowawczym to nie tylko zajęcia dydaktyczne i opiekuńcze w wymiarze 24 godzin tygodniowo, ale również szereg innych działań wpisujących się w 40-godzinny tydzień pracy. Wychowawca może w tym czasie pełnić dyżury w grupie, wspierać wychowanków indywidualnie, uczestniczyć w spotkaniach, a także doskonalić się zawodowo. To wszystko są czynności wynikające z zadań statutowych placówki i mające realny wpływ na dobrostan dzieci i młodzieży przebywających w ośrodku.
Potrzebujesz porady prawnej, ale nie masz czasu na wizytę w kancelarii? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online – szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu. Nasi doświadczeni prawnicy udzielają rzetelnych odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin prawa, także w sprawach związanych z oświatą i pracą nauczycieli. Wystarczy opisać problem, a my przygotujemy dla Ciebie profesjonalną opinię prawną lub gotowe pismo.
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy