Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Marta Handzlik • Opublikowane: 2019-11-01
Czy pracodawca postąpił prawidłowo, kierując do obsługi kasy fiskalnej pracownika bez doświadczenia? Wiadomo, że na takim stanowisku jest się odpowiedzialnym za pieniądze, a tu chodzi o pracownika nowo zatrudnionego, który nigdy nie pracował w kasie i nie miał żadnego przyuczenia.
Aby odpowiedzieć na postawione pytania, sięgnijmy najpierw do zapisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.). W paragrafie 2 czytamy, że pracodawca zapewnia pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy, szkolenia, w tym przekazanie mu informacji i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy.
Takie szkolenie powinno zapewniać uczestnikom:
Instruktaż stanowiskowy powinien zapewnić uczestnikom szkolenia zapoznanie się z czynnikami środowiska pracy występującymi w ich miejscach pracy i ryzykiem zawodowym związanym z wykonywaną pracą, sposobami ochrony przed zagrożeniami, jakie mogą powodować te czynniki, oraz metodami bezpiecznego wykonywania pracy na tych stanowiskach.
Jak zatem widać, pracodawca jest zobowiązany przeprowadzić szkolenie nowych pracowników, ale głównie w zakresie BHP. Natomiast żaden przepis nie zakazuje nowo zatrudnionemu pracownikowi powierzania wykonywania zadań związanych z obsługą kasy. Skoro pracownik został zatrudniony na stanowisku, na którym ma takie zadania wykonywać, należy stwierdzić, że widocznie pracodawca uznał jego kwalifikacje za wystarczające, aby takiej pracy się podjął.
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »
Zapytaj prawnika
Ostatnio dodane
Kodeks pracy
[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.
[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.