• Autor: Marta Handzlik
Uczę języka angielskiego w szkole podstawowej. Posiadam dyplom licencjata o specjalności język angielski w zakresie język angielski w biznesie oraz dyplom magistra wydziału pedagogicznego o specjalności dydaktyka języków obcych (bez doprecyzowania, że jest to dydaktyka języka angielskiego). Czy w świetle prognozowanej reformy oświaty (wprowadzenie 8-klasowej szkoły podstawowej) będę nadal mogła uczyć? A jeśli pojawi się rozporządzenie, że nauczyciel musi mieć wykształcenie magisterskie z nauczanego przedmiotu, czy będę miała czas na jego uzupełnienie?
Niestety, nie można Pani dziś udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Na razie bowiem MEN tylko zapowiada zmiany, ale nie przedstawił jeszcze żadnych projektów aktów prawnych, wobec czego trudno przewidzieć, w jakim kierunku ministerstwo będzie podążać.
Zgodnie z obecnie obowiązującym § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009 r. Nr 50, poz. 400 – zaczął obowiązywać 1.09.2009 r.) – kwalifikacje do nauczania języków obcych w przedszkolach, szkołach i placówkach, o których mowa w § 2 ust. 1 § 3 4 i 9 (tj. szkołach ponadgimnazjalnych, zawodowych, gimnazjach, szkołach podstawowych ), z wyjątkiem nauczycielskich kolegiów języków obcych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w ust. 1 tj.:
ukończyła studia magisterskie na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
studia wyższe w kraju, w którym językiem urzędowym jest dany język obcy nauczany w kolegium, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia (studiach pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe):
a) na kierunku filologia w specjalności danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
b) w specjalności danego języka obcego lub lingwistyki stosowanej w zakresie danego języka obcego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
3) ukończyła nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności odpowiadającej danemu językowi obcemu, lub
4) ukończyła studia wyższe na dowolnym kierunku (specjalności) i legitymuje się:
a) świadectwem złożenia państwowego nauczycielskiego egzaminu z danego języka obcego stopnia II, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, lub
b) świadectwem znajomości danego języka obcego w stopniu zaawansowanym lub biegłym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Wobec powyższego uważam, że ma Pani uprawnienia do nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej. Nie potrafię jednak przewidzieć, czy kwalifikacje te będą wystarczające, gdy zmieni się struktura szkół. Jednak w każdym przypadku nauczyciele będą mieć zapewniony czas na zmianę kwalifikacji albo ich uzupełnienie.
Opis sprawy z września 2016 r.
Zobacz też: Podział na grupy językowe w szkole podstawowej
Anna ukończyła studia licencjackie na kierunku filologia angielska, a następnie zrobiła magisterkę z pedagogiki, specjalizując się w dydaktyce języków obcych. Od kilku lat uczy języka angielskiego w klasach 1–3 szkoły podstawowej. Choć jej magisterium nie jest stricte z filologii angielskiej, zgodnie z obecnym rozporządzeniem spełnia wymagania kwalifikacyjne. Obawia się jednak, że wprowadzenie obowiązku posiadania tytułu magistra z nauczanego przedmiotu może zmusić ją do dalszego kształcenia.
Tomasz ukończył nauczycielskie kolegium języków obcych w specjalności język niemiecki i posiada przygotowanie pedagogiczne. Pracuje w szkole podstawowej już od ponad dziesięciu lat. Zgodnie z aktualnymi przepisami spełnia wymogi kwalifikacyjne. Mimo zapowiedzi reformy czuje się pewnie, bo jego ścieżka edukacyjna została ujęta w przepisach jako wystarczająca nawet bez studiów magisterskich.
Magda ukończyła studia wyższe na kierunku zarządzanie, ale dodatkowo uzyskała certyfikat biegłej znajomości języka francuskiego oraz przygotowanie pedagogiczne. Pracuje jako nauczyciel języka francuskiego w klasach 4–6. Choć nie ukończyła filologii, zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem jej kwalifikacje są uznawane. Śledzi jednak zmiany w przepisach, bo obawia się, że nowe regulacje mogą wykluczyć osoby bez kierunkowego wykształcenia magisterskiego.
Na dzień dzisiejszy obowiązujące przepisy dają nauczycielom języków obcych w szkołach podstawowych kilka różnych ścieżek uzyskania kwalifikacji — zarówno przez studia kierunkowe, jak i przez odpowiednie świadectwa językowe w połączeniu z przygotowaniem pedagogicznym. Mimo zapowiedzi reformy systemu oświaty brak jest jeszcze konkretnych projektów zmian, dlatego trudno jednoznacznie przewidzieć, jakie będą przyszłe wymagania. Nauczyciele, którzy obecnie spełniają warunki określone w rozporządzeniu, mogą na razie czuć się bezpieczni. W przypadku wprowadzenia nowych przepisów zwykle przewiduje się okres przejściowy, który pozwala na dostosowanie się do nowych wymogów.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące swoich kwalifikacji zawodowych, planowanych zmian w prawie oświatowym lub potrzebujesz pomocy w interpretacji przepisów, skorzystaj z naszej porady prawnej online. Pomożemy Ci zrozumieć aktualne regulacje, ocenimy Twoją sytuację i wskażemy możliwe rozwiązania. Nasze porady są szybkie, rzeczowe i dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela - Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Marta Handzlik
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w prawie oświatowym i prawie pracy. Jest praktykującym prawnikiem z wieloletnim doświadczeniem zawodowym i byłym pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Odpowiada na najbardziej złożone pytania prawne. Jest autorką książki Finanse w oświacie. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, a także licznych artykułów, aktualności i komentarzy.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy