Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Rezygnacja z przedwstępnej umowy o pracę

Marta Handzlik • Opublikowane: 2017-11-22

Podpisałam przedwstępną umowę o pracę, jednak chciałabym z niej zrezygnować. Czy muszę napisać wypowiedzenie umowy? Dodam, że w umowie brakuje daty jej zawarcia i określenia stanowiska pracy. Termin i stanowisko były ustalone tylko słownie. W jaki sposób mogę uniknąć kary za rozwiązanie umowy?

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że to, że umowa o pracę zawiera w swojej treści braki nie znaczy, że jest ona nieważna. Jeżeli w umowie o pracę brak jest daty jej zawarcia to jeszcze nie stanowi to istotnego problemu. Zgodnie z przepisami stosunek pracy nawiązuje się bowiem w dniu wskazanym w umowie o pracę jako data rozpoczęcia pracy, a jeśli termin ten nie został określony – w dniu zawarcia umowy o pracę. Jeśli więc umowa zawiera wskazanie, kiedy Pani ma pracę rozpocząć – brak daty zawarcia umowy nie jest istotny.

Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r., poz. 1502) w umowie o pracę należy określić jej strony, rodzaj i datę zawarcia (albo rozpoczęcia pracy) oraz:

– rodzaj pracy,

– miejsce wykonywania pracy,

– wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem jego składników,

– wymiar czasu pracy,

– termin rozpoczęcia pracy.

Przyjmuje się, że nieokreślenie w umowie o pracę rodzaju pracy oraz stron umowy skutkuje jej nieważnością. Przy czym rodzaj pracy może być określony w umowie na przykład poprzez wskazanie zawodu, funkcji, czy też stanowiska pracy. Rodzaj pracy może określać także hasłowo zespół czynności, które pracownik będzie wykonywał w ramach zawartego stosunku pracy.

Warto dodać, że w sytuacji, gdy w umowie nie określono nazwy stanowiska, rodzaj pracy można wywnioskować ewentualnie z całokształtu okoliczności towarzyszących zawarciu umowy (a więc na przykład przyjrzeć się, na jakie stanowisko pracodawca prowadził rekrutację).

Słowem – owe braki – które jak sama Pani pisze zostały uzupełnione ustnie – nie przesądzają o nieważności umowy o pracę.

Warto także podkreślić, że wypowiedzenie umowy na okres próbny wynosi:

1) 3 dni robocze, jeżeli okres próbny nie przekracza 2 tygodni;

2) 1 tydzień, jeżeli okres próbny jest dłuższy niż 2 tygodnie;

3) 2 tygodnie, jeżeli okres próbny wynosi 3 miesiące.

Słowem – powinna Pani wypowiedzieć umowę. Jeśli Pani tego nie zrobi – raczej nie będzie Pani ukarana w żaden inny sposób niż wręczeniem świadectwa pracy z dyscyplinarką.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Szukamy ambitnego prawnika » Zadaj pytanie »

Poduszki