• Autor: Mateusz Rzeszowski
Polska firma zwykle prowadzi działalność na terenie Polski. Czasem wykonujemy zlecenia za granicą (UE). Oprócz Polaków zatrudniamy obywateli Ukrainy (na podstawie umowy-zlecenia). Obcokrajowcy przebywają w Polsce legalnie, mają zezwolenia na pracę. Czy możemy wysłać Ukraińców np. do Niemiec w podroż służbową dla wykonania zadania? Ile czasu może trwać podróż służbowa rocznie dla Polaków i dla Ukraińców? W jakim kraju powinny być opodatkowane dochody pracowników?
W pierwszej kolejności odniosę się do definicji podróży służbowej oraz do wiążących się z nią kwestii podatkowych. Otóż pojęcie podróży służbowej pojawia się wyłącznie w Kodeksie pracy (K.p.), w jego art. 77(5):
„Art. 77(5) Kodeksu Pracy
§ 1. Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.”
Żadne przepisy nie odnoszą się bezpośrednio do kwestii maksymalnej długości trwania podróży służbowej. Istnieją jednakże poglądy, choć bez ugruntowanego orzecznictwa w tym zakresie, iż kwestię maksymalnego okresu trwania podróży służbowej można wywodzić z art. 42 § 4 K.p., który stanowi:
„Art. 42. (…) § 4. Wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy, innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom pracownika.
Przepis ten należy rozumieć w ten sposób, iż w przypadku powierzenia pracownikowi innej pracy (czyli np. pracy w innym mieście lub kraju) wymagane jest wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy (zmiana w umowie miejsca świadczenia pracy), jeśli stan taki ma trwać powyżej 3 miesięcy. Należy mieć jednak na uwadze, iż omawiany przepis nie odnosi się bezpośrednio do podróży służbowej i teoretycznie nic poza nim nie stoi na przeszkodzie skierowania na delegację trwającą dłużej. Należy jednocześnie zauważyć, iż omawiane przepisy dotyczą tylko i wyłącznie stosunku pracy, a więc osób zatrudnionych na umowę o pracę. Nie dotyczą natomiast osób zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie wysłaniu w podróż służbową także takich osób, jeśli taka możliwość będzie przewidziana w samej umowie, a dodatkowo będą w niej także zawarte ustalenia odnośnie kosztów podróży finansowanych bądź zwracanych bezpośrednio przez zleceniodawcę.
Kwestia podatku dochodowego pracowników odbywających podróż służbową poza granice Polski zależeć będzie od ich rezydentury podatkowej. Zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego polski rezydent podatkowy będzie podlegał opodatkowaniu w kraju swojej rezydencji (czyli w Polsce) niezależnie od tego, czy zarobki uzyskuje w Polsce, czy też za granicą. Wynika to z art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
„Art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
1. Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
1a. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.”
Można zatem pozostać polskim rezydentem podatkowym, zarówno jeśli przebywa się w kraju większą część roku, jak również w przypadku, kiedy stanowi on centrum interesów osobistych lub gospodarczych danej osoby. Jednakże jeśli przepisy krajowe kraju, w którym dany pracownik uzyskuje dochody, także nakładają na niego obowiązek podatkowy, to zastosowanie znajdują umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawierane przez Polskę z tymi krajami.
Należy jednocześnie odnieść się do kwestii składek na ubezpieczenie społeczne pracowników, która jest bardziej skomplikowana. Kwestię tą reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. W art. 12 ust. 1 przedmiotowego Rozporządzenia czytamy:
„Artykuł 12 Rozporządzenia w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
1. Osoba, która wykonuje działalność jako pracownik najemny w państwie członkowskim w imieniu pracodawcy, który normalnie prowadzi tam swą działalność, a która jest delegowana przez tego pracodawcę do innego państwa członkowskiego do wykonywania pracy w imieniu tego pracodawcy, nadal podlega ustawodawstwu pierwszego państwa członkowskiego, pod warunkiem że przewidywany czas takiej pracy nie przekracza 24 miesięcy i że osoba ta nie jest wysłana, by zastąpić inną delegowaną osobę.”
Oznacza to, że jeżeli przewidywany (nie koniecznie rzeczywisty) okres pracy w innym państwie członkowskim przekracza 24 miesiące, to co do zasady składki na ubezpieczenie społeczne opłaca się w państwie wykonywania pracy. Jednakże inny przepis przedmiotowej regulacji pozwala na odstępstwo od tej zasady. Art. 16 ust. 1 omawianego rozporządzenia stanowi:
„Artykuł 16 Rozporządzenia w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego
1. Dwa lub kilka Państw Członkowskich, właściwe władze tych Państw Członkowskich lub organy wyznaczone przez te władze mogą przewidzieć, za wspólnym porozumieniem, w interesie niektórych osób lub niektórych grup osób, wyjątki od przepisów art. 11 do 15.”
Ażeby osoba w przewidywanym czasie pracy za granicą nadal podlegała ubezpieczeniu społecznemu w Polsce, konieczne jest zatem złożenie do właściwego wydziału ubezpieczeń wniosku – prośby o wystąpienie z wnioskiem o zawarcie porozumienia wyjątkowego z instytucją państwa, w którym się pracuje i chęci pozostawania ubezpieczonym w Polsce.
Przechodząc do ostatniej kwestii, tj. możliwości wysłania w podróż służbową poza granice kraju obywateli Ukrainy, to co do zasady nie ma ku temu prawnych przeciwwskazań. Co więcej, mając na uwadze najnowsze orzecznictwo, zwłaszcza wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 11 września 2014 r. (C-91/13), należy przyjąć taką możliwość za dopuszczalną nawet w przypadku nieubiegania się o zgodę na pracę pracownika z Państwa trzeciego na terytorium tego kraju. Zgodnie z orzeczeniem Trybunału przepisy krajowe, które uzależniają wykonywanie świadczenia usług na terytorium tego kraju przez przedsiębiorcę mającego siedzibę w innym państwie członkowskim od wydania jakiegokolwiek typu zezwolenia administracyjnego, w tym pozwolenia na pracę pracowników będących obywatelami państw trzecich zatrudnionych w przedsiębiorstwie mającym siedzibę w innym państwie członkowskim, stanowią ograniczenia swobody świadczenia usług, o których mowa w art. 56 i 57 traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Tym niemniej należy mieć na uwadze, iż zezwolenie na pracę wydawane dla obywateli Ukrainy dotyczy co do zasady jedynie terytorium Polski i może dojść do sytuacji, kiedy przepisy danego państwa będą wymagały uzyskania odrębnego pozwolenia na terytorium tego kraju, jak miało to miejsce w przypadku omawianego wyroku na terytorium Holandii.
Marija jedzie na montaż do Niemiec
Polska firma budowlana podpisała kontrakt na wykonanie prac montażowych w Niemczech. Marija, obywatelka Ukrainy zatrudniona na umowę-zlecenie, legalnie przebywa w Polsce i posiada ważne zezwolenie na pracę. Zgodnie z zapisami jej umowy, możliwe jest wysyłanie jej w delegacje zagraniczne. Firma pokrywa koszty przejazdu i zakwaterowania. Marija spędza w Niemczech 10 dni, po czym wraca do Polski. Dzięki zachowaniu ciągłości pobytu i pracy w Polsce, jej dochód pozostaje opodatkowany w Polsce, a składki ZUS również odprowadzane są tutaj.
Roman w rocznej rotacji między Polską a Czechami
Roman, również obywatel Ukrainy, wykonuje prace elektryczne w różnych krajach UE. Zatrudniony na umowę-zlecenie, co miesiąc wyjeżdża na 2–3 tygodnie do Czech, gdzie realizuje zlecenia w imieniu polskiej firmy. Łącznie w roku spędza tam około 5 miesięcy, jednak nie przekracza ciągłych 24 miesięcy pracy za granicą. Firma zgłasza te delegacje do ZUS i uzyskuje dla niego formularz A1. Dochody Romana są nadal opodatkowane w Polsce, a składki odprowadzane zgodnie z polskim prawem.
Olena – projekt długoterminowy w Austrii
Olena została zatrudniona przez polską firmę IT na umowę o pracę. Po pół roku pracy w Polsce zostaje oddelegowana na projekt w Austrii na okres planowany powyżej 24 miesięcy. Pracodawca zdaje sobie sprawę, że po tym czasie składki społeczne będą musiały być odprowadzane w Austrii, chyba że uda się zawrzeć porozumienie wyjątkowe. Firma podejmuje starania, by przedłużyć obowiązywanie polskich przepisów w zakresie ubezpieczenia społecznego. Jej dochody, jako polskiego rezydenta podatkowego, wciąż są wykazywane w Polsce, ale w przypadku przedłużenia pobytu może dojść do konieczności rozliczeń również z austriackim fiskusem.
Oddelegowanie obywateli Ukrainy zatrudnionych w Polsce – także na podstawie umowy-zlecenia – do pracy w innym kraju Unii Europejskiej jest co do zasady dopuszczalne, o ile odbywa się zgodnie z obowiązującymi przepisami i warunkami legalnego pobytu oraz zatrudnienia. Kluczowe znaczenie ma nie tylko forma zatrudnienia, ale również miejsce rezydencji podatkowej oraz długość delegowania. Kwestie podatkowe i ubezpieczeniowe mogą wymagać dodatkowych formalności, w tym uzyskania formularza A1 lub zawarcia porozumienia wyjątkowego z instytucją państwa przyjmującego. Należy przy tym pamiętać, że różne państwa członkowskie UE mogą mieć odmienne wymagania administracyjne, których niespełnienie może skutkować sankcjami. Dlatego każdorazowo warto sprawdzić lokalne przepisy i dostosować działania firmy do wymogów konkretnego kraju.
Potrzebujesz pomocy w zakresie delegowania pracowników za granicę, legalności zatrudnienia cudzoziemców lub rozliczeń podatkowych i ubezpieczeniowych? Skorzystaj z naszej oferty porad prawnych online. Szybko, wygodnie i bez wychodzenia z domu uzyskasz odpowiedź dostosowaną do Twojej sytuacji – niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. Nasi eksperci wyjaśnią wszelkie wątpliwości i pomogą uniknąć błędów, które mogą mieć kosztowne konsekwencje.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Mateusz Rzeszowski
Absolwent prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz obsłudze prawnej firm. Zajmuje się również sporządzaniem projektów umów, uchwał, regulaminów, polityk oraz innych aktów. Jednocześnie, posiada także szerokie zainteresowania w innych dziedzinach prawa, pozwalające na udzielanie porad w zróżnicowanych stanach faktycznych i prawnych.
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy