Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Czy mogę odmówić pracodawcy wykonania dodatkowej pracy?

Marta Handzlik • Opublikowane: 2018-07-11

Jestem zatrudniona na umowie o pracę w dziale księgowości. Na tę chwilę jestem skrajnie wykończona, gdyż obsada w dziale jest niewystarczająca. Od tego roku mamy obsługiwać dodatkowo innych klientów (oczywiście bez dodatkowych rąk do pracy i w ramach dotychczasowego wynagrodzenia). Czy takie działanie firmy jest prawidłowe? Czy mogę odmówić pracodawcy wykonania tak dużej ilości dodatkowej pracy?

»Wybrane opinie klientów

Szybka i profesjonalna usługa. Będziemy w przyszłości korzystać z Państwa pomocy.
Stowarzyszenie Wkra
Po raz kolejny profesjonalizm na najwyższym poziomie.
 
Jerzy
Odpowiedź bez wychodzenia z domu
Monika, 33 lata, pracownik biurowy
Moja opinia o poradach prawnych świadczonych przez w.w. usługodawcę jest pozytywna.
Bernadeta, nauczyciel akademicki emeryt, 76 lat
Bardzo obszerne wytłumaczenie i podkreślenie dla mnie kluczowych kwestii kilka razy. Język zrozumiały dla każdego.
Kinga, księgowa, 29 lat

Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2016 r., poz. 1666) umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

1) rodzaj pracy,

2) miejsce wykonywania pracy,

3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,

4) wymiar czasu pracy,

5) termin rozpoczęcia pracy.

Rodzaj pracy jest wskazany w umowie poprzez wymienienie stanowiska, funkcji, specjalności, zawodu. Jeżeli polecenie pracodawcy dotyczące wykonywania nowych czynności wynika z rodzaju pracy, który jest określony w umowie, nie ma obowiązku dokonywania wypowiedzenia warunków pracy na podstawie art. 42 Kodeksu pracy, a tym samym nie ma Pani możliwości odmówić.

Odmowa wykonania polecenia pracodawcy jest możliwa jedynie wtedy, gdy polecenie jest sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego – przy czym naruszenie zasad współżycia społecznego jest niezwykle trudno udowodnić.

Dla odmiany – w sytuacji, gdy w treści umowy o pracę zawarto szczegółowe ustalenia dotyczące rodzaju pracy, na przykład przez określenie zadań jakie pracownik ma wykonywać na danym stanowisku, ustalenia te stają się istotnymi elementami, których zmiana wymaga zgody pracownika, a w przypadku jej braku – wypowiedzenia zmieniającego.

Słowem, jeśli w Pani umowie o pracę nie ma konkretnych zapisów, co do zakresu obowiązków, a nowe obowiązki wchodzą w zakres Pani pracy – nie może Pani odmówić, a pracodawca nie musi Pani przedstawiać wypowiedzenia zmieniającego – wystarczy, że ograniczy się do polecenia służbowego.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem pracy? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Przerwanie stażu i zwrot kosztów

„Bezrobotny, który z własnej winy nie ukończył stażu, zobowiązany jest do zwrotu kosztów poniesionych przez Urząd”. Co to znaczy koszty poniesione...

Zmiana obowiązków pracownika

Pracuję przy urządzeniu laserowym. Lada dzień zostanie przywieziona kolejna maszyna, której, powiedzmy, nie chcę obsługiwać. Czy można mi zwiększyć zakres...

Czy do okresu zatrudnienia nauczyciela wchodzą okresy nieskładkowe?

Czy do okresu zatrudnienia nauczyciela, o którym jest mowa w art. 88 Karty Nauczyciela, wchodzą okresy nieskładkowe (okres nauki w szkole...

Ochrona ciążowa dla pracownicy na zastępstwo

Mam umowę o pracę na zastępstwo. Koleżanka miała wrócić w maju, ale jak się okazuje, drugi raz w ciąży. Urodzi we wrześniu. I ma...

Społeczny inspektor pracy w szkole

Pytanie dotyczy społecznego inspektora pracy. W marcu br. w wyborach został wybrany nauczyciel, który w roku szkolnym 2016/2017 dostał pismo...

Zaniedbanie kadrowej w przesłaniu zwolnienia do ZUS a odszkodowanie za opóźnienie wypłaty zasiłku

Dostarczyłam zwolnienie lekarskie w terminie. Niestety pani kadrowa nie przesłała zwolnienia do ZUS-u w ciągu 7 dni, co spowodowało opóźnienie...

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

wizytówka Zadaj pytanie »