• Autor: Kamilla Stefaniuk-Borówka
Czy pracując jako kierowca zawodowy, mam prawo do nadgodzin? Jazda non stop przez miesiąc, bez wysiadki.
Ponieważ przepisy ustawy o czasie pracy kierowców z 16 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 92, poz. 879 z późn. zm.) nie regulują kwestii rekompensaty ich pracy nadliczbowej, należy sięgnąć do odpowiednich przepisów Kodeksu pracy.
Normalny wymiar czasu dla pełnego etatu jest określony w art. 129 § 1 Kodeksu pracy, zgodnie z którym „czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy”.
Tym samym normalnym wymiarem czasu pracy dla pełnego etatu jest praca przez 5 dni w tygodniu, przez 8 godzin dziennie.
Zgodnie z ustawą o czasie pracy kierowców:
Zobacz też: Kierowca zawodowy praca w soboty
W związku z powyższym polecenie pracownikowi pracy przez np. 18-19 godzin spowoduje, że pracodawca naruszy przepisy o czasie pracy i w razie kontroli PIP narazi się na karę ze strony inspektora.
W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin w danej dobie.
Natomiast stosownie do art. 151 § 1 K.p.: „Praca wykonywana ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy, a także praca wykonywana ponad przedłużony dobowy wymiar czasu pracy, wynikający z obowiązującego pracownika systemu i rozkładu czasu pracy, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych”.
Wystąpienie godzin nadliczbowych w ciągu doby zależy więc od przekroczenia normy czasu pracy bądź przedłużonego dobowego wymiaru czasu pracy. Dzięki temu, że została przewidziana taka możliwość, w niektórych systemach czasu pracy dobowy wymiar przekraczający 8 godzin nie jest traktowany w kategoriach pracy nadliczbowej. Dotyczy to wszystkich systemów przewidujących przedłużenie wartości dobowych, niezależnie od dopuszczalnej granicy takiego przedłużenia (12, 16, 24 godziny).
Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości:
Na pisemny wniosek pracownika w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych pracodawca może udzielić tyle samo czasu wolnego od pracy.
Także bez wniosku pracownika pracodawca jest uprawniony do udzielenia czasu wolnego w zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych – najpóźniej do końca okresu rozliczeniowego, jednak w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych, przy czym nie może to spowodować obniżenia wynagrodzenia za pełny miesięczny wymiar czasu pracy.
W przypadku nadgodzin przysługuje Panu zatem dodatek lub czas wolny udzielany na Pana wniosek (w proporcji 1 : 1) lub z inicjatywny pracodawcy (w proporcji 1 : 1,5). Natomiast udzielenie przez pracodawcę czasu wolnego skutkuje tylko tym, że pracownikowi nie przysługują dodatki za pracę w nadgodzinach (stanowisko Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy z 2005 r., nr GNP-367-4560/05/PE).
Marcin – kierowca ciężarówki na trasach międzynarodowych
Marcin pracuje w firmie transportowej, która regularnie wysyła go w długie trasy po Europie. Pewnego tygodnia jego przełożony nalegał, aby dostarczył ładunek szybciej, co oznaczało dodatkowe godziny za kierownicą. Mimo że Marcin wykorzystał maksymalny dopuszczalny czas pracy, szef nie chciał słyszeć o odpoczynku. Inspekcja Transportu Drogowego zatrzymała go do kontroli – okazało się, że przekroczył normy, za co firma otrzymała wysoką karę, a on sam musiał zrobić przymusową przerwę.
Tomek – kierowca autobusu miejskiego
Tomek pracuje jako kierowca autobusu w dużym mieście. W ostatnim miesiącu firma miała braki kadrowe, więc często proszono go o dodatkowe kursy. Chociaż zgadzał się na nadgodziny, szybko zauważył, że jego zmęczenie wpływa na koncentrację. Kiedy popełnił błąd i nie zauważył czerwonego światła, uświadomił sobie, że jego praca wymaga odpoczynku. Odmówił kolejnych nadgodzin, tłumacząc to bezpieczeństwem pasażerów.
Andrzej – kierowca dostawczy w e-commerce
Andrzej rozwozi paczki dla dużej firmy kurierskiej. W okresie przedświątecznym pracy jest znacznie więcej, dlatego często kończy swoje zmiany później niż zwykle. Pewnego dnia jego grafik obejmował już 10 godzin jazdy, ale kierownik zapytał, czy może jeszcze dorzucić kilka przesyłek. Andrzej odmówił, wiedząc, że przekroczyłby limit nadgodzin. Dzięki temu uniknął potencjalnych problemów prawnych i zachował zdrowie.
Czas pracy kierowców zawodowych jest ściśle regulowany przepisami, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno kierującym, jak i innym uczestnikom ruchu. Przekroczenie norm prowadzi nie tylko do ryzyka kar dla pracodawcy, ale także do zmęczenia, które może skutkować niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. Choć nadgodziny są możliwe, muszą mieścić się w określonych limitach i być odpowiednio rekompensowane. Kierowcy powinni dbać o swoje prawa i pamiętać, że odpoczynek to kluczowy element ich pracy.
Jeśli masz wątpliwości dotyczące czasu pracy kierowcy, nadgodzin czy prawidłowego rozliczania wynagrodzenia, skorzystaj z profesjonalnych porad prawnych online. Nasi eksperci pomogą Ci zrozumieć przepisy, wyjaśnią Twoje prawa i doradzą, jak postępować w przypadku nieprawidłowości. Szybka i wygodna konsultacja bez wychodzenia z domu pozwoli Ci uniknąć problemów i zadbać o swoje interesy.
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy - Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy