Jak powinno wyglądać zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach dla pracownika ubiegającego się o kredyt?

• Autor: Artykuł Partnera

Pracownik ubiegający się o udzielenie kredytu zgłasza się do pracodawcy z wnioskiem o wystawienie zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach. Takie dokumenty są wymagane przez bank, gdyż pozwalają określić zdolność kredytową oraz aktualną sytuację finansową. Sprawdź, jak powinno być sporządzone takie zaświadczenie oraz jakie elementy są w nim niezbędne.


Jak powinno wyglądać zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach dla pracownika ubiegającego się o kredyt?

Co warto wiedzieć o zaświadczeniu o zatrudnieniu i zarobkach?

Zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach potwierdza, że dana osoba pracuje u konkretnego pracodawcy oraz otrzymuje określone dochody. Taki dokument pozwala potwierdzić sytuację finansową potencjalnego kredytobiorcy. Jest to wymagane przede wszystkim podczas ubiegania się o kredyt. Dotyczy to nie tylko tych udzielanych na duże kwoty, ale również gotówkowych, o których możesz przeczytać nieco więcej na stronie: https://finanse.rankomat.pl/kredyty-gotowkowe/.

Zaświadczenie o zarobkach i zatrudnieniu pozwala analitykom bankowym oszacować zdolność kredytową. Co ważne, pracownik może wnioskować o wydanie takiego dokumentu kilkukrotnie. Będzie on niezbędny podczas zaciągania kolejnych kredytów, w tym konsolidacyjnego. Kredyt konsolidacyjny polega na połączniu kilku (co najmniej dwóch) zobowiązań w jedno. Aby go udzielić, bank ponownie musi zbadać zdolność kredytową.

Pracownik może potrzebować takiego dokumentu również wtedy, gdy np.:

  • chce rozłożyć płatność na raty,
  • zawiera umowę z siecią komórkową,
  • musi go przedstawić w rozprawie alimentacyjnej lub rozwodowej w sądzie.

Nie każdy wie, że zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach może być potrzebne przy zapisywaniu dziecka do przedszkola. Pozwala ono uzasadnić potrzebę umieszczenia go w takiej placówce ze względu na pracę rodziców.

Czy pracodawca może odmówić wydania zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach?

W przepisach prawa pracy nie ma wzmianki o tym, że pracodawca zawsze ma obowiązek wystawienia zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy dokument jest potrzebny do ustalenia prawa do świadczeń oraz ich wysokości. Taki obowiązek przewiduje art. 125 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

W rzeczywistości pracodawca odmawiający wydania takiego zaświadczenia swojemu pracownikowi może zostać posądzony o działanie na jego niekorzyść.

Co powinno zawierać zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach?

Nie ma odgórnie ustalonego wzoru takiego dokumentu, jednak przyjmuje się, że powinno ono zawierać następujące informacje:

  • dane pracownika – imię, nazwisko, PESEL, numer i serię dowodu osobistego lub paszportu,
  • dane o zatrudnieniu – datę rozpoczęcia pracy, rodzaj stanowiska, typ umowy (na czas określony, nieokreślony),
  • dane o zarobkach – wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto obliczona np. na podstawie ostatnich 3 lub 6 miesięcy.

Jeśli pracownik ma obciążenia komornicze, w zaświadczeniu powinna znaleźć się adnotacja na ich temat. W dokumencie należy także umieścić informację o ewentualnej upadłości lub likwidacji zakładu pracy oraz okresu wypowiedzenia, jeśli pracownik złożył wypowiedzenie. Na końcu powinna znaleźć się pieczątka oraz podpis pracodawcy.

Przez jaki czas ważne jest zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach?

Przepisy prawa nie określają, jak długo ważne jest wystawione zaświadczenie o zatrudnieniu i zarobkach. Wszystko zależy od wymogów stawianych przez instytucję, która potrzebuje takiego dokumentu. W przypadku ubiegania się o kredyt banki najczęściej wymagają przedstawienia zaświadczenia wydanego nie później niż 3 miesiące wcześniej. Dość często zdarza się jednak, że ten termin to 30 dni.

Należy jednak pamiętać, że dane zawarte w wystawionym zaświadczeniu muszą być aktualne. Jeśli więc od momentu jego wystawienia do chwili złożenia zaszły zmiany związane np. z zajmowanym stanowiskiem, rodzajem umowy czy wysokością zarobków, niezbędne jest wystawienie nowego dokumentu.

Jakie inne dokumenty są niezbędne przy kredycie?

Pracownik, który zamierza ubiegać się o kredyt bankowy może potrzebować także innych dokumentów niż tylko zaświadczenie od pracodawcy. Dotyczy to przede wszystkim kredytu hipotecznego. Banki wymagają nie tylko dokumentów potwierdzających sytuację finansową, ale także tych dotyczących nieruchomości. Może to być m.in. wypis z centralnej ewidencji gruntów i budynków, odpis z księgi wieczystej czy potwierdzenie wniesienia wkładu własnego.

Zdecydowanie mniej formalności wiąże się z kredytem gotówkowym. Niektóre banki przy niskich kwotach wymagają przedstawienia np. oświadczenia kredytobiorcy o dochodach i wyciągu z konta. Wszystko zależy jednak od polityki stosowanej przez konkretną instytucję finansową. Cenne informacje na temat różnych rodzajów kredytów i innych produktów finansowych znajdziesz na stronie: finanse.rankomat.pl.

Wystawianie zaświadczenia o zatrudnieniu i zarobkach mimo iż nieobowiązkowe, jest dobrą praktyką ze strony pracodawców. Sporządzenie takiego dokumentu nie zajmuje wiele czasu, a może ułatwić pracownikowi uzyskanie kredytu czy znalezienie miejsca dla dziecka w przedszkolu.

 




Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Z zaznaczonymi zmianami.

Zadaj pytanie »

eporady24.pl

spadek.info

prawo-budowlane.info

odpowiedziprawne.pl

rozwodowy.pl

prawo-mieszkaniowe.info