Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
Ustawą z dnia 2 marca 2007 r. o zmianie ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz ustawy – Kodeks pracy, Dz. U. Nr 64, poz. 426, w Kodeksie pracy znowelizowano art. 94 i art. 281.
Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>
Zgodnie z art. 94 K.p. pracodawca jest obowiązany w szczególności:
Zapis określony w art. 94 pkt 9b K.p. (powyżej wytłuszczonym drukiem) oznacza wyraźny obowiązek pracodawcy korespondujący z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach, Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673, z późn. zm. oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 426.
Zgodnie z art. 51u cyt. ustawy z dnia 14 lipca 1983 r., w przypadku postawienia pracodawcy w stan likwidacji lub ogłoszenia jego upadłości, pracodawca wskazuje podmiot prowadzący działalność w dziedzinie przechowywania dokumentacji, któremu zostanie ona przekazana do dalszego przechowywania, zapewniając na ten cel środki finansowe na czas, jaki pozostał do końca 50 letniego okresu przechowywania dokumentacji, liczonego:
W myśl art. 51u ust. 6 cyt. ustawy, dokumentacja przekazywana przez pracodawcę do dalszego przechowywania powinna być przed przekazaniem uporządkowana, zgodnie z przepisami wykonawczymi do tej ustawy. Nie stosuje się jednak obowiązku opatrywania poszczególnych stron dokumentacji kolejnymi numerami, co wynika stąd, że akta osobowe winny być podzielone na części, w ramach których istnieje wymóg numerowania poszczególnych dokumentów.
Przepisy ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. przewidują w art. 52 do 55 przepisy wykroczeniowe o charakterze powszechnym. Sankcje te nie obejmowały jednak niewłaściwego postępowania pracodawcy w sprawach dotyczących przechowywania akt osobowych i innej dokumentacji pracowniczej.
Z tego powodu, w ramach wskazanej wyżej nowelizacji ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. , w art. 281 Kodeksu pracy dodano punkt 7 o brzmieniu: kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
Pozostawania dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akta osobowe pracowników w warunkach grożących uszkodzeniem lub zniszczeniem – podlega karze grzywny, obecnie do 5.000.- złotych.
Zaznaczyć przy tym trzeba, że uchwalona już 13 kwietnia 2007 r. ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy (jeszcze nie opublikowana) przewiduje za tego rodzaju wykroczenie karę grzywny od 1.000.- do 30.000.- złotych.
Prawdopodobnie taki stan penalizacyjny będzie obowiązywał od dnia 1 lipca 2007 r. Z tego powodu pracodawcy powinni szczególnie zwracać uwagę na poprawność postępowania z dokumentacja pracowniczą, aby nie narażać się na tę odpowiedzialność.
Pracodawca który nie likwiduje zakładu pracy ani nie przewiduje upadłości ma obowiązek przechowywać akta osobowe i inna dokumentacje pracowniczą we własnym zakresie. Nie oznacza to jednak, że nie może tych obowiązków zlecić innej specjalistycznej firmie.
Oczywiście, że ma takie prawo. Jednakże trzeba pamiętać, że obowiązki dotyczące poprawności przechowywania tej dokumentacji są immanentnie związane z podmiotem zatrudniającym, toteż poprzez umowę cywilno-prawną pracodawca nie może wyzbyć się ani tych obowiązków ani odpowiedzialności za wykroczenie, w sensie całkowitego uwolnienia się od niej.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy