Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
W dniu 13 kwietnia 2007 r. Sejm uchwalił ustawę o Państwowej Inspekcji Pracy, którą opublikowano w Dzienniku Ustaw Nr 89 pod pozycją 589. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 r. , z wyjątkiem art. 108, który wszedł w życie z dniem 1 czerwca 2007 r.
Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>
Ustawa z 13.04.2007 r. jest konsekwencją prezydenckiego projektu, który miał zasadniczo dwa przewodnie założenia. Po pierwsze, nowa ustawa miała zmienić na tyle strukturę, kompetencje i zadania PIP aby ta instytucja lepiej, skutecznie funkcjonowała w zakresie kontroli i nadzoru nad warunkami pracy.
Po drugie, PIP miała się stać organem uprawnionym do kontroli legalności zatrudnienia, przejmując tę funkcję od wojewodów.
To drugie zadanie organizacyjnie realizowane jest w ten sposób, że w terminie do dnia 1 czerwca 2007 r. wojewodowie mieli przekazać Głównemu Inspektorowi Pracy imienne wykazy pracowników wykonujących kontrolę legalności zatrudnienia, którzy z dniem 1 lipca 2007 r. przechodzą na zasadzie art. 231 K.p. do Państwowej Inspekcji Pracy.
Jednocześnie minister właściwy ds. administracji w drodze rozporządzenia miał określić sposób i tryb postępowania w sprawach przejmowanych od wojewodów pracowników, kierując się koniecznością zapewnienia sprawnego i efektywnego wykonywania przekazywanych zadań.
Ustawa z dnia 13.04.2007 r. składa się z 8 rozdziałów, stanowiąc w miarę kompleksowy akt prawny regulujący funkcjonowanie organu nadzoru i kontroli nad warunkami pracy, który realizuje te zadania w imieniu państwa, zgodnie z art. 24 Konstytucji RP.
W rozdziale pierwszym określono organizację Państwowej Inspekcji Pracy, która nadal podlega Sejmowi RP, a nadzór nad nią, w zakresie określonym w ustawie, sprawuje w imieniu parlamentu Rada Ochrony Pracy.
Do kompetencji ROP należy wyrażanie stanowiska w sprawach z zakresu działania PIP, w szczególności dotyczących programów działania, okresowych ocen działalności oraz problemów ochrony pracy o zasięgu ogólnokrajowym (art. 7 ust. 7).
Rada Ochrony Pracy składa się z 30 członków, których powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu na 4 letnią kadencję. Członków Rady powołuje się spośród posłów, senatorów i kandydatów zgłoszonych przez Prezesa Rady Ministrów, reprezentatywne organizacje związkowe i organizacje pracodawców, a także inne organizacje społeczne zajmujące się ochrona pracy (art. 7).
Systematyzując strukturę PIP, stwierdzono, że składa się ona z dwóch jednostek organizacyjnych, a mianowicie Głównego Inspektoratu Pracy oraz okręgowych inspektoratów pracy (art. 3 ust. 1), a także z 3 organów: Głównego Inspektora Pracy, okręgowych inspektorów pracy i inspektorów pracy, działających w ramach właściwości okręgowych inspektoratów pracy (art. 17).
PIP prowadzi Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im. prof. Jana Rosnera we Wrocławiu, do którego należy szkolenie i doskonalenie kadr inspekcji oraz upowszechnianie wiedzy i informacji, a także doradztwo w zakresie ochrony pracy (art. 8).
Rozdział drugi dotyczy zadań Państwowej Inspekcji Pracy. Do podstawowych zadań inspekcji należy (art. 10):
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia właściwe organy PIP uprawnione są do (art. 11 ):
przy czym decyzje wymienione w punktach 2,3,4 i 7 podlegają z mocy prawa natychmiastowemu wykonaniu.
W postępowaniu przed PIP w sprawach nieuregulowanych w ustawie bądź przepisach wykonawczych albo w przepisach szczególnych stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (art. 12).
Dodać przy tym trzeba, że pod pojęciem postanowień przepisów mających pierwszeństwo przed ogólnymi zasadami K.p.a. należy także rozumień przepisy Konwencji Nr 81 MOP w sprawie inspekcji pracy w przemyśle i handlu (Dz. U. z 1997 r. Nr 72, poz. 450-451).
Dopiero w sprawach nie uregulowanych w Konwencji Nr 81 MOP i w przepisach wskazanych w art. 12 omawianej ustawy, stosuje się postanowienia proceduralne przewidziane w Kodeksie postępowania administracyjnego.
Wskazany kierunek wykładni wynika stąd, że zgodnie z art. 91 Konstytucji RP, ratyfikowane umowy międzynarodowe mają pierwszeństwo stosowania przed zwykłą ustawą, na wypadek kolizji między przepisami takiej ustawy a przepisami umowy międzynarodowej, w tym przypadku Konwencji Nr 81 MOP.
Art. 13 omawianej ustawy precyzuje zakres podmiotów podlegających kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, stwierdzając, iż są to pracodawcy, a w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontroli legalności zatrudnienia także przedsiębiorcy niebędący pracodawcami, na rzecz których jest wykonywana praca przez osoby fizyczne, w tym przez osoby wykonujące pracę na własny rachunek, bez względu na podstawę świadczenia pracy.
Przy realizacji zadań PIP współdziała ze związkami zawodowymi, organizacjami pracodawców, organami samorządu załogi, radami pracowników, społeczną inspekcją pracy oraz organami administracji państwowej i samorządowej (art. 14 ust. 1).
Nową kompetencją PIP jest prawo nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych (art. 14 ust. 2):
PIP na wniosek związków zawodowych może prowadzić szkolenia i instruktaż społecznych inspektorów pracy, a także podejmować działania na rzecz doskonalenia skuteczności oddziaływania sip (art. 14 ust. 3).
Organy Policji, na wniosek inspektora pracy obowiązane są do udzielenia stosownej pomocy w celu zapewnienia bezpieczeństwa kontrolującemu (art. 15). Tryb i formy współdziałania innych organów nadzoru i kontroli z PIP, w zakresie bhp i kontroli legalności zatrudnienia, określi w drodze rozporządzenia Prezes Rady Ministrów (art. 16).
Rozdział trzeci dotyczy zakresu działania organów Państwowej Inspekcji Pracy.
Do zakresu działania Głównego Inspektora Pracy należy w szczególności (art. 18):
Główny Inspektor Pracy przedstawia Sejmowi, Radzie Ochrony Pracy oraz Radzie Ministrów do dnia 30 czerwca następnego roku kalendarzowego sprawozdanie z działalności za rok poprzedni, podając je do wiadomości publicznej (art.18 ust.3 i 4).
Do zakresu działania okręgowego inspektora pracy należy w szczególności (art. 19 ):
Rozdział czwarty ustawy reguluje postępowanie kontrolne, precyzując strukturalnie następujące zagadnienia:
Ze względu na istotne znaczenia postępowania kontrolnego, szczegółowe omówienie tej problematyki będzie przedmiotem odrębnego artykułu.
Rozdział piąty reguluje zagadnienia pracownicze. W strukturze PIP ustawodawca dzieli wszystkich pracowników zasadniczo na trzy grupy (art. 38):
Pracownikami nadzorującymi czynności kontrolne są Główny Inspektor Pracy i jego zastępcy, okręgowi inspektorzy pracy i ich zastępcy oraz pracownicy wyznaczeni przez GIP lub OIP do wykonywania tych zadań.
Pracownikami wykonującymi czynności kontrolne są inspektorzy pracy zatrudnieni na stanowiskach (art. 38 ust. 2):
Pracownikiem PIP nadzorującym lub wykonującym czynności kontrolne może być osoba, która (art. 39):
Stosunek pracy z pracownikami wykonującymi czynności kontrolne, z wyjątkiem kierowników oddziałów, nawiązuje się na podstawie mianowania (art. 41), natomiast stosunek pracy z pracownikami nadzorującymi czynności kontrolne i kierownikami oddziałów nawiązuje się na podstawie powołania (art. 40).
Pracownicy wykonujący czynności kontrolne nie mogą prowadzić działalności politycznej (art. 47 ust. 1) i podlegają okresowym ocenom kwalifikacyjnym (art. 49), a także odpowiedzialności dyscyplinarnej uregulowanej szczegółowo w rozdziale szóstym ustawy.
Rozdział siódmy ustawy zawiera zmiany w przepisach obowiązujących. Szczególnie istotne znaczenie mają zmiany dokonane w przepisach Kodeksu pracy. Dotyczą one:
Dokonano także zmiany zagrożenia karą, wykroczeń przeciwko prawom pracownika określonych w art. 281, 282 i 283 K.p., ustalając wymiar kary od dnia 1 lipca 2007 r. w granicach od 1.000.- złotych do 30.000.- złotych.
Zmiana oznacza, że minimalna kara grzywny za wykroczenie przeciwko prawom pracownika nałożona zarówno w postępowaniu zwyczajnym, jak i w postępowaniu mandatowym wynosi 1.000.- złotych.
Inspektor pracy w stosunku do czynów popełnionych od dnia 1 lipca 2007 r. uprawniony będzie do nałożenia mandatu karnego w granicach od 1.000.- do 2.000.- złotych.
Jeżeli ukarany co najmniej dwukrotnie za wykroczenie przeciwko prawom pracownika popełni w ciągu dwóch lat od ostatniego ukarania takie wykroczenie, inspektor pracy może nałożyć grzywnę w wysokości do 5.000.- złotych.
W Kodeksie karnym dokonano dwóch istotnych zmian, a mianowicie:
W Kodeksie postępowania karnego w art. 49 dodano nowy § 3a przewidujący uprawnienia pokrzywdzonego dla właściwego organu Państwowej Inspekcji Pracy w sprawach o przestępstwa z art. 218-221 i art. 225 § 2 K.k., pod warunkiem, że organ ten ujawnił przestępstwo lub wystąpił o wszczęcie postępowania karnego.
Dla porządku dodać trzeba, że ustawa zawiera także rozdział ósmy - Przepisy przejściowe i końcowe, zawierający postanowienia o mniejszym znaczeniu merytorycznym dla oceny funkcjonowania omawianej instytucji kontrolnej.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy