Kategoria: Inne
Baner RODO

Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Przeniesienie w stan nieczynny po urlopie zdrowotnym

Autor: Marta Handzlik • Opublikowane: 2015-05-25

Jestem nauczycielem kontraktowym z 10-letnim stażem. Od maja przebywam na rocznym urlopie zdrowotnym. Jeśli okaże się, że nie ma dla mnie etatu po powrocie z urlopu, planuję złożyć wniosek o przeniesienie mnie w stan nieczynny. Jak wyglądają procedury? Kiedy złożyć ten wniosek?

»Wybrane opinie klientów

Odpowiadając na Pani pytanie uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) dyrektor szkoły w razie częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nim stosunek pracy lub, na wniosek nauczyciela, przenosi go w stan nieczynny.

Rozwiązanie stosunku pracy z przyczyn określonych wyżej następuje z końcem roku szkolnego po uprzednim trzymiesięcznym wypowiedzeniu.

Wypowiedzenie jest bezskuteczne w przypadku złożenia przez nauczyciela, w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia stosunku pracy z przyczyn określonych wyżej, pisemnego wniosku o przeniesienie w stan nieczynny. Z upływem sześciomiesięcznego okresu pozostawania w stanie nieczynnym stosunek pracy wygasa. Wygaśnięcie stosunku pracy powoduje dla nauczyciela skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem stosunku pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy w zakresie świadczeń przedemerytalnych.

Nauczyciel przeniesiony w stan nieczynny zachowuje prawo do comiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz prawo do innych świadczeń pracowniczych, w tym dodatków socjalnych, o których mowa w art. 54, do czasu wygaśnięcia stosunku pracy.

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>

Przeniesienie w stan nieczynny jest szczególnym uprawnieniem nauczyciela, z którego może skorzystać w sytuacji, gdy następuje częściowa likwidacja szkoły lub innej placówki oświatowej w której jest zatrudniony. Częściowa likwidacja może polegać np. na likwidacji szkoły filialnej (w sytuacji, gdy szkoła macierzysta, której filia jest podporządkowana, nadal ma funkcjonować), redukcji zakresu nauczania (np. likwidacji w ramach zespołu szkół gimnazjum, albo szkoły podstawowej – gdy szkoła podstawowa jest połączona z gimnazjum w jeden zespół szkół), itp.

Nauczyciel może być także przeniesiony w stan nieczynny w sytuacji zmian organizacyjnych, uniemożliwiających dalsze jego zatrudnienie na danym stanowisku, z powodu:

– zmniejszenia liczby klas lub oddziałów,

– zmniejszenia liczby godzin nauczania danego przedmiotu z uwagi na zmniejszenie liczby uczniów,

– zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie w pełnym wymiarze zajęć.

Jeżeli zajdą powyższe okoliczności, nauczyciel ma prawo złożenia wniosku na piśmie o przeniesienie w stan nieczynny. Jak wynika z brzmienia art. 20 ust. 1 pkt 2 KN przeniesienie w stan nieczynny wymaga złożenia przez nauczyciela stosownego wniosku do dyrektora szkoły. Sam więc dyrektor – jako pracodawca – nie ma obecnie prawa przenoszenia nauczyciela w stan nieczynny wyłącznie z własnej inicjatywy.

Dyrektor szkoły jest zobowiązany do poinformowania nauczyciela o możliwości przejścia – na jego wniosek – w stan nieczynny. Informacja taka może być przekazana w piśmie zawierającym oświadczenie woli o wypowiedzeniu nauczycielowi stosunku pracy. Zarazem nauczyciel nie ma obowiązku złożenia wniosku o przeniesienie w stan nieczynny przed wypowiedzeniem mu przez dyrektora szkoły stosunku pracy – takie wnioski wynikają z wykładni przedstawionej przez Sąd Najwyższy w wyroku z 18 grudnia 2002 r. (I PK 15/02). Zarazem w uzasadnieniu do wskazanego orzeczenia SN stwierdził, że sposób, ani forma, ani termin powiadomienia nauczyciela o przysługującym mu uprawnieniu do przejścia w stan nieczynny nie zostały w przepisach określone. To oznacza, że informacja o możliwości przeniesienia w stan nieczynny może być nauczycielowi przekazana przez dyrektora szkoły w jakikolwiek (mniej lub bardziej sformalizowany) sposób, który dyrektor uzna za właściwy. Nauczyciel może być wobec tego zawiadomiony o możliwości przejścia w stan nieczynny na piśmie lub ustnie. Informacja może mu być podana w osobnym piśmie poprzedzającym wypowiedzenie stosunku pracy lub zbiegającym się w czasie z tą czynnością, ale także w piśmie zawierającym oświadczenie woli o wypowiedzeniu.

Należy pamiętać, że przeniesienie w stan nieczynny nie jest równoznaczne z wypowiedzeniem stosunku pracy. Zatrudnienie nie ustaje, podlega jedynie „zawieszeniu” na czas określony. W związku z tym nie wymaga ono zachowania okresu wypowiedzenia (por. wyrok SN z 11 września 2001 r., I PKN 616/00). W szczególności wniosek nauczyciela nie musi być złożony na 3 miesiące przed zakończeniem roku szkolnego.

Zarazem – w razie złożenia wypowiedzenia przez dyrektora szkoły – nauczyciel nie jest związany wyznaczonym mu przez dyrektora szkoły terminem do złożenia wniosku o przeniesienie w stan nieczynny, jeżeli w piśmie dyrektora o wypowiedzeniu stosunku pracy został zawarty taki termin, który jest krótszy niż przewidziany w przepisie. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wypowiedzenie jest bezskuteczne w przypadku złożenia przez nauczyciela, w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia stosunku pracy, pisemnego wniosku o przeniesienie w stan nieczynny. Po upływie 30-dniowego terminu wskazanego wyżej to wniosek nauczyciela o przeniesienie w stan nieczynny jest bezskuteczny prawnie.

Podsumowując – nie musi Pani teraz składać takiego wniosku. Dopiero gdy dyrektor powiadomi Panią (najpóźniej do końca maja), że nie będzie możliwości zatrudnienia Pani w pełnym etacie będzie Pani miała 30 dni na złożenie wniosku o przeniesienie w stan nieczynny. Co do zasady stan nieczynny powinien się rozpocząć z chwilą złożenia wniosku, jednakże przyjęło się w praktyce, że rozpoczyna się on z początkiem nowego roku szkolnego (a więc od 1 września).

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.



Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem pracy? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Podobne materiały

Składniki wynagrodzenia

Pracuję w państwowym zakładzie rolniczym na stanowisku kierowca-traktorzysta. W okresie letnim jestem operatorem sieczkarni samobieżnej, kombajnu zbożowego. Czy za pracę przysługuje dodatek do wynagrodzenia? Podczas tych prac, mój czas pracy wynosi 12 godzin. Jakie przerwy w pracy się należą, czy ten czas jest płatny?

Odprawa emerytalna w przypadku dwóch umów o pracę

Jak wygląda kwestia odprawy emerytalnej, gdy jedna osoba ma dwa stosunki pracy u jednego pracodawcy?

Przynależność związkowa

Proszę o odpowiedź czy pracodawca może zażądać od pracownika złożenia informacji czy należy do organizacji związkowej i czy pracownik ma obowiązek taką informacje podać. Pracodawca twierdzi, że tak i pracownik nie może z tego robić tajemnicy. Kto ma rację? Czy jest na to podstawa prawna?

Wypłata odsetek przez syndyka

Po ogłoszeniu upadłości Syndyk rozwiązał ze mną umowę o prace. Należny mi ekwiwalent za urlop wypoczynkowy wypłacił mi dopiero po ogłoszeniu wyroku przez Sąd Pracy nakazujący wypłacenie ekwiwalentu wraz z należnymi odsetkami. Niestety syndyk wypłacił mi tylko ekwiwalent, a odsetki twierdzi że jego jako syndyka nie obowiązują. Czy rzeczywiście ma racje?

Roszczenie o wypłatę wyższej odprawy

Zakład pracy zaproponował mi rozwiązanie umowy za porozumieniem stron wraz z kilkumiesięczną odprawą, strasząc mnie, że nowy właściciel mnie zwolni, nie dając odprawy (wiadomo było, że zakład ma być zamknięty). Ze strachu zgodziłam się na te warunki. Cztery miesiące później okazało się, że z nowym właścicielem załoga wynegocjowała bardzo dobre warunki zwolnień grupowych – dwa-trzy razy wyższe odprawy od tej, którą ja dostałam. Czy mogę walczyć o dodatkową odprawę?

Zmiana przydziału czynności na nowy rok szkolny

Kilka dni temu w czasie opiniowania projektu arkusza organizacyjnego dowiedziałam się, że dyrektor chce mi zmienić przydział czynności na nowy rok szkolny. Mam mieć 12 godzin historii, 5 godzin wos-u i 2 godziny w świetlicy, co w sumie daje cały etat. Dodatkowo w projekcie dyrektor wystawił wakat na 8 godzin historii z zamiarem zatrudnienia nowego nauczyciela. Czy może tak postąpić?



Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2017 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.03.2017 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Szukamy ambitnego prawnika » wizytówka Zadaj pytanie »