Indywidualne porady prawne
• Autor: Dorota Kriger
Pracuję w firmie, gdzie planuje się wydzielenie logistyki (odstąpienie) firmie zewnętrznej, prawdopodobnie razem z obecnymi pracownikami. Czy my, jako pracownicy, dostaniemy wypowiedzenie z pracy od obecnego pracodawcy plus odprawę i nastąpi przejęcie przez nową firmę? Czy może w takich wypadkach inaczej to wygląda?
To, jaki tryb zostanie wybrany, zależy od przedmiotu przejęcia i uzgodnień między obecnym pracodawcą a firmą, która przejmie wydzieloną część firmy. Mogą powstać dwie sytuacje:
W pierwszym przypadku sytuacja jest jasna, ale niekorzystna dla pracowników – pracownicy po prostu zostają zwolnieni z pracy z wszystkimi konsekwencjami, a nowa firma, przejmująca część zakładu pracy, może, ale nie musi zatrudnić pracowników, którzy dotychczas byli w nim zatrudnieni.
Należy jednak zwrócić uwagę na to, że zgodnie z art. 231 § 6 K.p. przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy. Oznacza to, że dotychczasowy pracodawca nie może wypowiedzieć pracownikowi umowy o pracę tylko dlatego, że doszło do przejęcia zakładu pracy lub jego części. Z tego też powodu tylko w wyjątkowych sytuacjach można zastosować taki tryb postępowania. Jest on dopuszczalny np. wtedy, kiedy część dotychczasowej działalności jest przekazywana do firmy zewnętrznej (outsourcing), np. następuje przekazanie firmie zewnętrznej spraw związanych z naliczaniem płac ze względu na wysokie koszty utrzymania działu płac .
Druga sytuacja jest bardziej skomplikowana, ale daje pracownikom gwarancję dalszego zatrudnienia. Firma przejmująca część firmy w trybie art. 231 § 1 K.p. staje się z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy, czyli pracodawcą. Nie dochodzi w takim przypadku do rozwiązania dotychczasowych umów, a pracownicy, którzy są zatrudnieni na podstawie umów o pracę, nadal są zatrudnieni na dotychczasowych warunkach umownych.
O tym, czy zostanie wybrany taki tryb postępowania, oraz o jego skutkach prawnych dotychczasowy pracodawca powinien poinformować pracowników pisemnie na co najmniej 30 dni przed planowanym przejęciem. Pracownik może w terminie 2 miesięcy od przejęcia zakładu pracy rozwiązać stosunek pracy za 7-dniowym uprzedzeniem. Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie, powoduje skutki, jakie prawo pracy wiąże z rozwiązaniem stosunku pracy przez pracodawcę za wypowiedzeniem (art. 231 § 4 K.p.). W takim przypadku – a także wtedy, kiedy to nowy pracodawca (zatrudniający co najmniej 20 pracowników), chcąc ograniczyć zatrudnienie, wypowie umowę o pracę pracownikowi przejętego zakładu pracy – pracodawca będzie zobowiązany do wypłacenia pracownikowi odprawy (art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników – Dz. U. Nr 90, poz. 844. z późn. zm.).
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Indywidualne porady prawne
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy