Kategoria: Rozwiązanie umowy przez pracodawcę

Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Program dobrowolnych odejść w spółce

Izabela Nowacka-Marzeion • Opublikowane: 2017-04-05

W dniu 30 listopada 2012r. rozwiązano ze mną umowę o pracę na mocy porozumienia stron w ramach programu dobrowolnych odejść w spółce. Mam przepracowane 42 lata, a w tej firmie 34 lata – był to mój ostatni zakład pracy. Nie pobierałam zasiłku przedemerytalnego, lecz przez 6 miesięcy zasiłek rehabilitacyjny. W grudniu 2015 r. przyznano mi emeryturę, lecz zakład pracy odmawia mi wypłaty odprawy emerytalnej. Czy mam prawo do odprawy?

Od 2007 r. zostałam zatrudniona w firmie na cały etat, tak było do 2014 r. W 2014 r. szefowa zmieniła mi umowę na 1/2 etatu, choć dalej pracowałam na cały etat (8 godz. dziennie) plus każdą sobotę po 5 godz. Nigdy nie wykorzystałam wolnego za przepracowane soboty ani nie dostałam zapłat. Na urlop chodziłam 5 dni w ciągu całego roku, a wynagrodzenie za pozostałe dni urlopu wynosiła 500 zł w skali roku i nigdy nie dostałam wynagrodzenia w postaci najniższej krajowej, nawet teraz moja pensja wynosi 1200 zł netto wypłacane do ręki. Otrzymałam teraz trzymiesięczne wypowiedzenie z powodu zamknięcia firmy i likwidacji stanowiska pracy. Chciałabym się dowiedzieć, o co mogę się upominać i ile dni urlopu mi się należy za te trzy miesiące wypowiedzenia plus ile dni jest na poszukiwanie pracy? Jakie mogę „stawiać” warunki przy rozwiązywaniu umowy?

»Wybrane opinie klientów

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Łączę pozdrowienia dla całego zespołu.
Mirka
Szybka odpowiedź i przede wszystkim anonimowość i lepiej się pisze niż rozmawia bo można wszystko przemyśleć i człowiek nie wstydzi się wszystkiego przekazać bo co sobie prawnik pomyśli gdyby się siedziało face to face.
Krzysztof, 39 lat
Wygodny szybki dostęp do zagadnień prawa. Jasne i klarowne odpowiedzi .
Agnieszka
Jestem bardzo zadowolona. Porada pani prawnik Handzlik-Rosuł w jasny, zrozumiały sposób rozstrzygnęła moje wątpliwości. Cieszę się tym bardziej, że wyjaśnienie jest dla mnie bardzo korzystne. Odpowiedź na moje zapytanie dotarła w ciągu jednego dnia, a kwota na jaką porada została wyceniona pozytywnie mnie zaskoczyła. Jeżeli w przyszłości będę potrzebowała podobnej pomocy prawnej, na pewno skorzystam, bo prosta procedura, cena i czas w jakim uzyskałam informację są nie do przecenienia. 
Anna, nauczyciel, 57 lat
Odpowiedź na zadane pytanie była bardzo profesjonalna, pomocna i przygotowana na wysokim poziomie. 
Anna, księgowa, 56 lat

Odprawa emerytalno-rentowa przysługuje od pracodawcy wszystkim pracownikom, a więc osobom świadczącym pracę na podstawie stosunku pracy. Odprawa nie przysługuje zatem w przypadku umowy zlecenia czy umowy o dzieło. Dla nabycia prawa do odprawy nie ma znaczenia także wymiar czasu pracy (np. 1/2 etatu, 1/4 etatu), rodzaj umowy o pracę (czy jest to umowa na czas określony, czy na czas nieokreślony), podstawa zatrudnienia (umowa o pracę, powołanie, mianowanie). Każdy rodzaj umowy o pracę upoważnia do otrzymania odprawy.

Odprawa emerytalno-rentowa przysługuje pracownikowi, jeżeli zaistnieją łącznie dwie przesłanki:

  1. pracownik spełnia warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub do emerytury,
  2. stosunek pracy ustaje w związku z przejściem na rentę lub emeryturę.

Są to jedyne warunki, jakie pracownik musi spełniać, aby nabyć prawo do odprawy emerytalno-rentowej. Przysługuje ona w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia jakie pracownik otrzymał w momencie odejścia na emeryturę lub rentę (art. 921 kodeksu pracy).

Niezbędnym warunkiem nabycia prawa do odprawy jest faktyczne ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.

Uprawnienie do odprawy emerytalno-rentowej nie przysługuje pracownikowi, który spełnia warunki do przejścia na emeryturę, lecz nie korzysta z tej możliwości i w dalszym ciągu pozostaje w stosunku pracy. Przepisy kodeksu pracy wskazują na konieczność istnienia związku przyczynowego pomiędzy ustaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę lub rentę. Sposób rozwiązania stosunku pracy nie ma wpływu na prawo do odprawy. Nie ma znaczenia, czy rozwiązanie nastąpiło w wyniku porozumienia stron, czy w związku z wypowiedzeniem jednej ze stron stosunku pracy. Nie ma również znaczenia, kto dokonuje rozwiązania - pracodawca czy pracownik.

W Pani przypadku ustanie stosunku pracy nie miało związku z przejściem na emeryturę.

Stosunek pracy rozwiązano z Panią w 2012 r., emeryturę przyznano w 2015 r. Trudno doszukać się związku z rozwiązaniem stosunku pracy a przejściem na emeryturę. Stąd odprawa nie będzie należna.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z rozwiązaniem umowy?
Opisz swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2017 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.03.2017 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

wizytówka Zadaj pytanie »