• Autor: Adam Dąbrowski
Pracując w sklepie, w którym pracownicy średnio co miesiąc odchodzą i dochodzą nowi, mam od roku podpisaną umowę o odpowiedzialności... czy nie powinna ona być podpisywana przy każdorazowym przyjęciu kogoś nowego (i odejściu)? Zaznaczam, że inwentaryzacja jest robiona raz w roku. Czy nie powinna być przy każdorazowej zmianie załogi? Teraz wyszły braki i odpowiedzialni mają być tylko ci pracownicy, którzy aktualnie pracują.
Zgodnie z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 października 1974r. w sprawie wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie, Dz. U.z 1996 r. Nr 143, poz. 663 -
Każda zmiana w składzie pracowników objętych wspólną odpowiedzialnością materialną wymaga zawarcia nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej.
Niezawarcie nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej w razie zmiany składu pracowników objętych taką umową uchyla wspólną odpowiedzialność za powierzone im mienie - art. 125 § 1 K.p. w związku z art. 124 K.p. (por. wyrok SN z dnia 12.11.2003 r. I PK 551/02, OSNP 2004/20/348).
W konsekwencji, pracownik może ponosić odpowiedzialność materialną tylko na zasadach ogólnych, co oznacza m.in., że wysokość odszkodowania nie może przekraczać 3 miesięcznego wynagrodzenia.
Szerzej na ten temat można przeczytać w serwisie, w części Dla Pracownika - Odpowiedzialność pracownika
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Adam Dąbrowski