Indywidualne porady prawne
• Autor: Adam Dąbrowski
Jestem kierownikiem zmiany. Kilka dni temu w wyniku niedopatrzenia oddałem na magazyn niewłaściwy towar - o 2 razy większej wartości niż ten który powinienem był oddać. Niestety towar ten poszedł do klientów i udało się odzyskać tylko jego część. Niewłaściwy towar został spakowany przez jednego z pracowników. Po spakowaniu nie miałem szans stwierdzić czy w paczce znajduje się właściwy towar. Moja winą jest jedynie to, że pomyłka została zauważona zbyt późno - moim obowiązkiem jest w końcu sprawowanie kontroli nad pracownikami. Dodam, że ani ja, ani żaden z pracowników nie ma podpisanej odpowiedzialności materialnej. Czy firma może zażądać ode mnie pokrycia straty?
Dla celów odpowiedzialności za mienie powierzone pracownikowi indywidualnie nie jest potrzebne podpisywanie dokumentu czy umowy o odpowiedzialności materialnej.
Wystarczającą podstawą odpowiedzialności pracownika jest właściwe powierzenie danego mienia.
Konsekwencje prawne w opisanym przypadku zależą więc od szczegółowych okoliczności stanu faktycznego.
W razie, gdyby się okazało, że istnieją wątpliwości co do właściwego indywidualnego przekazania mienia, wówczas mielibyśmy do czynienia z odpowiedzialnością materialną na zasadach ogólnych.
Oznacza to, że warunkiem odpowiedzialności materialnej pracownika byłoby zawinienie w zakresie dopuszczenia do uszczerbku materialnego po stronie pracodawcy.
Pracownik nie ponosi jednak ryzyka związanego z działalnością pracodawcy, a w szczególności nie odpowiada za szkodę wynikłą z działalności w granicach dopuszczalnego ryzyka (art. 117 par. 2 K.p.).
Wysokość ewentualnego odszkodowania nie może w takim przypadku przekraczać poniesionej przez pracodawcę szkody i nie może przewyższać trzy miesięcznego wynagrodzenia pracownika (art. 119 K.p.).
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Indywidualne porady prawne
O autorze: Adam Dąbrowski
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy