Serwis prawo-pracy.pl
FAQFAQ  SzukajSzukaj Zaloguj
Własna działalność i funkcja inżyniera budowy - jak umowa

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Umowa zlecenie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
slavczays



Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 5

PostWysłany: Czw, 11 Paź 2018, 15:19    Temat postu: Własna działalność i funkcja inżyniera budowy - jak umowa Odpowiedz z cytatem

Witam. Proszę o podpowiedź z jaką formą umowy mam do czynienia w przypadku kiedy mam działalność gospodarczą (jednoosobową, nie zatrudniam nikogo) o pełnienie funkcji inżyniera budowy z inną firmą. Zakres czynnosci obejmuje monitorowanie postępów prac, nadzór nad dokumentacją budowy itp przy budowie (zresztą to chyba nie jest najważniejsze). Z uwagi, że jest mi to potrzebne do praktyki zawodowej do uprawnien wymiar praktyki będzie wynosił 40godzin tygodniowo.
I teraz tak - czy to będzie umowa zlecenie? Jeśli tak to projekcie umowy będzie stawka roboczogodziny (co najmniej tyle co wymagają aktualne przepisy o stawe godzinowej). Natomiast nie piszę w niej o tych 40 godzinach - ilosc godzin będzie potwierdzana na fakturze stosownym oświadczeniem. I tu moje pytanie - czy to napewno umowa zlecenie musi tu być? Druga firma (z uwagi na dodatkowe ciążące jej obowiązki związane z umowa zlecenie tj. koniecznosc rejestrowania godzin/przechowywania oświadczeń) proponuje umowę o współpracy tylko nie jestem pewny jak ma ona wyglądać i czy ma tu zastosowanie? Dodatkowo chciałem zapytać czy w/w czynności nie podchodzą pod wymów umowy o pracę?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
midka
Moderator
Moderator


Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 8354

PostWysłany: Czw, 11 Paź 2018, 21:16    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Skoro ma Pan działalność to w ramach tej działalności powinna być zawarta umowa - mowa jest m.in. o fakturze. Decydująca jest jednak wola stron, jeśli czynności np. wykraczają poza PKD działalności to zawrzeć można inną umowę - jednak jeśli zakres prac się mieści w PKD to nie dziwię się, że firma nalega na umowę o współpracę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
slavczays



Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 5

PostWysłany: Pią, 12 Paź 2018, 07:18    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ok, to inaczej zapytam. Umowę oczywiście zawrę, jej przedmiot zawiera sie w PKD mojej firmy, natomiast jak mają się do tego zmienione przepisy o stawce godzinowej - czy mają tu zastosowanie. Jestem w kropce bo np. tutaj http://poradnik.ngo.pl/minimalna-stawka-godzinowa napisane jest że minimalna stawka godzinowa dotyczy też samozatrudnionych. Cytat: " Minimalna stawka ma zastosowanie do umów-zleceń, wykorzystywanych często przez organizacje pozarządowe. Dotyczy też sytuacji, kiedy organizacja pozarządowa zleca pracę osobie fizycznej wykonującej działalność gospodarczą, jeśli ta osoba sama nie zatrudnia innych osób lub nie zleca im pracy – czyli chodzi tu o tzw. samozatrudnionych." Czyli może być umowa o współpracy bez stawki godzinowej, czy ponieważ nikogo nie zatrudniam to muszę podać stawkę (ewentualnie z z kwoty i godzin stawka minimalna musi być osiągnięta?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
midka
Moderator
Moderator


Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 8354

PostWysłany: Pią, 12 Paź 2018, 19:27    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Czynności będzie Pan wykonywać dla organizacji pozarządowej czy dla firmy? co to za organizacja - fundacja, stowarzyszenie? czy to raczej przypadek, że akurat tę stronę Pan wybrał, bo chodziło stricte o wskazanie przepisów dot. stawek minimalnych? Smile
W przypadku umów gospodarczych - a taka miałaby tu miejsce - w przypadku samo zatrudnionych wykonujących usługi również mają zastosowanie stawki minimalne.
W umowie powinny być określone warunki wykonywania usług w ramach tej umowy - w tym ilość godzin lub zakres usług, który pozwoli na określenie czasu niezbędnego do ich wykonania oraz wynagrodzenia adekwatnego do wykonywania tych usług.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
slavczays



Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 5

PostWysłany: Pią, 12 Paź 2018, 20:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję za odpowiedź. Czynności będę wykonywał dla firmy, akurat tą stronę wybrałem bo było to przystępnie napisane i własnie tam wspomniano o tym. To na koniec chciałem jeszcze zadać 3 pytania:
1. Czy będzie poprawnie jeśli w umowie wpiszę tylko stawkę godzinową bez podania z góry ilości godzin? Oświadczenie o ilości godzin będzie podane co miesiąc na wystawionej przeze mnie fakturze. Oczywiście będzie okres od kiedy do kiedy zawarto umowę ale nie wiemy na początku ile godzin ostatecznie wyjdzie tylko ta w/w stawka jest znana
2. Druga opcja - czy jest poprawnie jeśli w umowie podam ilość godzin tygodniowo lub miesięcznie, np 80godz miesięcznie czy konieczne jest wtedy podanie całkowitej ilości godzin (chociaż przy parunastu miesiącach to będzie troche komicznie podać np. 1680godzin Smile
3. Jak nazwać taką umowę - jeśli nie jest to umowa zlecenie to po prostu nazwać umowa o pełnienie funkcji... itd.? Czym w takim razie różni się od umowy zlecenie i jakie tu korzyści jeśli nazwiemy ją umową o współpracy skoro jako samozatrudniony i tak muszę przestrzegać stawki minimalnej??
Przepraszam za infantylne pytania, dopiero zaczynam w tej materii działać i proszę o wyrozumiałość.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
midka
Moderator
Moderator


Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 8354

PostWysłany: Pon, 15 Paź 2018, 19:00    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

W tym przypadku umowa o współpracy będzie dotyczyć świadczenia usług (umowa o świadczenie usług) - w umowie musi być wyszczególniony zakres świadczonych usług wraz z np. stawką / stawkami za każdą godzinę świadczenia usług wraz z metodyką ustalania łącznego miesięcznego wynagrodzenia (np. ilość godzin z oświadczenia X stawka za godzinę).
Odnośnie korzyści - i tu i tu jest stawka minimalna za h, przy czym na zleceniu to firma odprowadza składki ZUS, zaś na umowie między przedsiębiorcami składki odprowadza Pan jako wykonujący usługę (podobnie jest z podatkiem). dla firmy korzystniej jest zatem zatrudnić Pana jako osobę prowadzącą działalność gospodarczą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
slavczays



Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 5

PostWysłany: Pon, 15 Paź 2018, 20:31    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dziękuję już rozumiem. To zapytam jeszcze czy poprawnie będzie jeśli w umowie o świadczenie usług między firmami wpiszę wymiar np. 160 godzin miesięcznie lub 40godzin tygodniowo? (z podaniem okresu od do i stawki za godzinę). Nie muszę chyba wpisywać całkowitej ilości godzin jaka wyjdzie (ilość godzin miesiecznie x ilość miesięcy)?
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
midka
Moderator
Moderator


Dołączył: 16 Lis 2006
Posty: 8354

PostWysłany: Pon, 15 Paź 2018, 21:24    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Może Pan nie wpisywać ilości godzin wcale lub np. wpisać, że nie mniej niż.....w ciągu miesiąca, lub np. każdego dnia minimum ...godzin lub tylko wpisać, że ilość godzin do rozliczenia będzie przedstawiona wraz z fakturą na podstawie np. wpisów z dziennika budowy, protokołu itp.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
slavczays



Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 5

PostWysłany: Wto, 16 Paź 2018, 05:50    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ok wszystko wiem, dziekuje za pomoc
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Strona Główna -> Umowa zlecenie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach