Kategoria: Inne

Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

„Dopłacanie” przez pracownika do składek ZUS

Dorota Kriger • Opublikowane: 2011-02-23

Mój mąż pracuje na umowę o pracę na czas nieokreślony przy stawce minimalnej. Czy jest taka możliwość, żeby sam mógł z własnych pieniędzy dopłacać do składek wpływających ze stosunku pracy?

»Wybrane opinie klientów

Bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Łączę pozdrowienia dla całego zespołu.
Mirka
Szybka odpowiedź i przede wszystkim anonimowość i lepiej się pisze niż rozmawia bo można wszystko przemyśleć i człowiek nie wstydzi się wszystkiego przekazać bo co sobie prawnik pomyśli gdyby się siedziało face to face.
Krzysztof, 39 lat
Wygodny szybki dostęp do zagadnień prawa. Jasne i klarowne odpowiedzi .
Agnieszka
Jestem bardzo zadowolona. Porada pani prawnik Handzlik-Rosuł w jasny, zrozumiały sposób rozstrzygnęła moje wątpliwości. Cieszę się tym bardziej, że wyjaśnienie jest dla mnie bardzo korzystne. Odpowiedź na moje zapytanie dotarła w ciągu jednego dnia, a kwota na jaką porada została wyceniona pozytywnie mnie zaskoczyła. Jeżeli w przyszłości będę potrzebowała podobnej pomocy prawnej, na pewno skorzystam, bo prosta procedura, cena i czas w jakim uzyskałam informację są nie do przecenienia. 
Anna, nauczyciel, 57 lat
Odpowiedź na zadane pytanie była bardzo profesjonalna, pomocna i przygotowana na wysokim poziomie. 
Anna, księgowa, 56 lat

Niestety, przepisy nie przewidują możliwości dopłacania do składek, które na konto ZUS wpłaca płatnik składek (czyli zakład pracy) z tytułu zawartej z pracownikiem umowy o pracę (art. 8 i art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Pracownik nie ma możliwości dopłacania czy uiszczania dodatkowych składek – brak jest bowiem podstawy i tytułu do „dodatkowych” ubezpieczeń społecznych.

Tytuł ubezpieczenia, jakim jest umowa o pracę, powoduje, że pracownik jest objęty ubezpieczeniami społecznymi obowiązkowo (art. 6. ust. 1 ww. ustawy). Z tego też tytułu to pracodawca nalicza i odprowadza składki w wysokości uzależnionej od kwoty przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18. ust. 1 ww. ustawy).

Jeśli pracodawca wpłaca składki w zaniżonej kwocie, jednocześnie zaniżając kwotę wynagrodzenia na umowie i listach płac oraz wartość naliczonego podatku – należy o tym poinformować ZUS, który – zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy – może wymierzyć płatnikowi składek dodatkową opłatę do wysokości 100% nieopłaconych składek.

Pracownik może skorzystać także z dobrowolnego opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jest to jednak możliwe jedynie w przypadku, gdy dana osoba nie ma żadnych innych tytułów do ubezpieczeń społecznych, czyli po rozwiązaniu umowy o pracę (art. 10 ww. ustawy). Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w takim przypadku stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>

Prezentowana opinia prawnika nie zawiera odpowiedzi na dodatkowe pytania klienta i dlatego może nie wyczerpywać w pełni omawianego zagadnienia. Często dopiero dzięki dodatkowym pytaniom i odpowiedziom można uzyskać kompletną poradę prawną. Podkreślamy, że w naszym serwisie można zadawać dodatkowe pytania bez ograniczeń czasowych i ilościowych.

Indywidualne Porady Prawne

Masz problem z prawem pracy? Opisz swój problem i zadaj pytania.
(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2017 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.03.2017 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

wizytówka Zadaj pytanie »