Indywidualne porady prawne
• Autor: Dorota Kriger
Mimo że mam umowę jeszcze na rok, zostałem zwolniony. Zakład pracy ma problemy finansowe. Czy należy mi się odprawa?
Prawo do odprawy jest przede wszystkim uzależnione od przyczyn rozwiązania umowy o pracę. Odprawa przysługuje tylko wtedy, gdy przyczyny wypowiedzenia nie dotyczą pracownika, czyli nie wynikają z jego uwarunkowań (choroba, utrata uprawnień), ze sposobu wykonywania przez niego pracy lub przestrzegania obowiązków i zasad w zakładzie pracy, np. w zakresie BHP. Pracodawca, wypowiadając umowę zawartą na czas określony, nie musi podawać powodów swojej decyzji (art. 30 § 4 Kodeksu pracy), dlatego czasem trudno jest pracownikowi jednoznacznie określić, czy przyczyny wypowiedzenia dotyczą jego osoby, czy też pracodawcy. Z reguły pracownik ma jednak świadomość, czy przyczyna zwolnienia dotyczy go bezpośrednio, czy też nie, może więc samodzielnie ustalić, czy ma prawo do odprawy, i powinien się o nią ubiegać.
Jeśli powyższy warunek jest spełniony, czyli przyczyny zwolnienia nie dotyczą osoby pracownika, należy zweryfikować, czy poziom zatrudnienia u danego pracodawcy przekracza 20 osób. Do wypłaty odpraw zwalnianym pracownikom – także przy zwolnieniach indywidualnych – są zobowiązani ci pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników (art. 1 i 10 ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników – Dz. U. z 2003 r. Nr 90, poz. 844 z późn. zm.).
Jeśli więc pracownik jest zatrudniony u pracodawcy zatrudniającego co najmniej 20 pracowników i zostaje zwolniony z przyczyn dotyczących pracodawcy (zmiany organizacyjne, restrukturyzacja, likwidacja stanowiska pracy itp.), to ma prawo do odprawy, mimo że na wypowiedzeniu nie określono przyczyny jego zwolnienia.
Odprawa, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przysługuje pracownikowi w wysokości:
Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) w formularzu poniżej ▼▼▼
Indywidualne porady prawne
O autorze: Dorota Kriger
Absolwentka kierunku bankowość w Studium Finansów pod patronatem WSB w Poznaniu, licencjat Wydziału Ekonomicznego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu w specjalności ekonomika pracy i zarządzanie kadrami. Od 1999 r. zatrudniona na stanowisku specjalisty do spraw administracji i zamówień publicznych, zajmuje się m.in. sprawami pracowniczymi.
Współpracuje przy pozyskiwaniu funduszy unijnych na realizację inwestycji i rozwój przedsiębiorczości (ukończone studia podyplomowe na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie „Rozwój regionalny i fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Kierowanie projektami”).
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy