• Autor: Adam Dąbrowski
Jestem pracownikiem administracji celnej, a dokładnie – funkcjonariuszem celnym. Pracuję w systemie 12-godzinnym bez sobót, niedziel i świąt. Moim miejscem pracy jest teren podlegający miejscowej Izbie Celnej, a więc obszar całego województwa. W czasie pracy poruszam się samochodem służbowym, pokonując w ciągu jednej służby 250-350 km. Dodatkowo do moich obowiązków należy techniczno-serwisowa obsługa pojazdu (tankowanie, mycie i sprzątanie, serwisowanie, wymiana opon itp.). Ponadto fakt używania samochodu odnotowuję po zakończeniu służby w karcie pojazdu. Czy można uznać, że wykonywane przeze mnie czynności, związane z obsługą pojazdu służbowego i jego kierowaniem, są czynnościami należącymi do typowego zakresu obowiązków nakładanych na kierowców służbowych? Jeśli tak, to czy przysługuje mi od pracodawcy roszczenie o ewentualne dodatkowe wynagrodzenie? Jak pełnienie obowiązków kierowcy przez 12 godzin dziennie ma się do przepisów o czasie pracy kierowcy i czy w związku z tym pracodawca powinien wypłacać godziny nadliczbowe, a jeśli tak, to w jakiej wysokości?
Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 6 kwietnia 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania rozkładu czasu służby funkcjonariuszy celnych – czas służby funkcjonariusza, do którego obowiązków należy prowadzenie pojazdów samochodowych, może być przedłużony do 12 godzin na dobę, w tym nie więcej niż 10 godzin na dobę prowadzenia pojazdu.
Jest to przepis szczególny, dotyczący funkcjonariuszy celnych. Zgodnie z nim Pana czas pracy nie może przekraczać 12 godzin na dobę, a czas prowadzenia pojazdu – 10 godzin na dobę. Natomiast ustawa o czasie pracy kierowców jest aktem prawnym ogólnym. W związku z tym nie może mieć ona zastosowania w wypadku funkcjonariusza celnego pełniącego służbę.
Oczywiście czynności związane z obsługą pojazdu służbowego i jego kierowaniem przynależą do typowego zakresu obowiązków nakładanych na kierowców służbowych, jednak należy zauważyć, iż w pozostałym zakresie obowiązków są istotne różnice. Dlatego też nie można stwierdzić, że pracuje Pan jednocześnie jako kierowca i funkcjonariusz celny.
Zgodnie z cytowanym na wstępie przepisem Pana stanowisko pracy trzeba określić jako funkcjonariusz służby celnej, do którego obowiązków należy prowadzenie pojazdów samochodowych i traktować tak, jak zostało to uregulowane we wspomnianym przepisie.
Biorąc to wszystko pod uwagę, w mojej opinii, nie przysługuje Panu roszczenie o dodatkowe wynagrodzenie oraz o wypłatę wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. Do sytuacji opisanej w pytaniu nie będą miały również zastosowania przepisy ustawy o czasie pracy kierowców.
Michał Kucharski
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
O autorze: Adam Dąbrowski