Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych

Masz podobny problem prawny?
Kliknij tutaj, opisz nam swój problem i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Co z nauczycielem po likwidacji gimnazjum?

Marta Handzlik • Opublikowane: 2018-04-18

Ja i żona jesteśmy nauczycielami, pracujemy w tym samym gimnazjum. Organ prowadzący zdecydował o likwidacji naszej placówki. Wiemy, że w nowym roku szkolnym mamy jeszcze zatrudnienie, ale już na kolejne lata takiej gwarancji brak. Czyli i mnie, i żonie grozi zwolnienie. Czy jako pracownicy, którzy za 2 lata stracą prawdopodobnie pracę, możemy coś zrobić, aby nie zostać zwolnieni? Czy jest jakaś droga prawna, która może pomóc? Czy możemy żądać od gminy prognozy zatrudnienia dotyczącej każdego z nas? Mam dziś 55 lat i 30 lat pracy przy tablicy.

Masz podobny problem? Kliknij tutaj i zadaj pytanie.

Niestety nie mam dobrych wiadomości. W sytuacji, gdy wprowadzana jest reforma, nie ma praktycznie żadnej możliwości, aby uniknąć zwolnienia w przypadku likwidacji (wygaszania) danej szkoły. Nie ma też żadnych przepisów, które nakładałyby na organ prowadzący obowiązek dokonywania prognozy dalszego zatrudnienia danego nauczyciela.

Zgodnie z art. 225 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) – nauczyciela gimnazjum prowadzonego przez jednostkę samorządu terytorialnego, zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony, którego dalsze zatrudnienie w gimnazjum w roku szkolnym 2017/2018 lub 2018/2019 nie jest możliwe ze względu na zmiany organizacyjne powodujące wygaszenie kształcenia w gimnazjum, przenosi się w stan nieczynny odpowiednio z dniem 1 września 2017 r. lub 1 września 2018 r. albo rozwiązuje się z nim stosunek pracy, jeżeli nauczyciel nie wyrazi zgody na przeniesienie w stan nieczynny.

Nauczycielowi gimnazjum, o którym mowa wyżej, zatrudnionemu na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, którego dalsze zatrudnienie w pełnym wymiarze zajęć nie jest możliwe, dyrektor szkoły może zaproponować ograniczenie zatrudnienia.

Nauczyciel, w terminie 7 dni od dnia uzyskania propozycji i informacji, o których mowa wyżej, może złożyć oświadczenie o odmowie przejścia w stan nieczynny albo, w przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania lub umowy o pracę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze zajęć, może wyrazić zgodę na ograniczenie zatrudnienia.

Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie mianowania, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych wyżej, przysługuje odprawa w wysokości sześciomiesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Nauczycielowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, z którym rozwiązano stosunek pracy z przyczyn określonych wyżej, przysługują świadczenia określone w przepisach o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Słowem – pierwsze, co musi zaproponować Państwu dyrektor, to stan nieczynny. Dopiero gdy Państwo propozycji nie przyjmą, otrzymają wypowiedzenie i odprawę. Oczywiście istnieje możliwość zatrudnienia w innej szkole, o ile będzie wolne stanowisko.

Opis sprawy z marca 2017 r.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »

Porad przez Internet udzielają
prawnicy z dużym doświadczeniem:
Prawnicy

Zapytaj prawnika

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Wycenę wyślemy do 1 godziny

Kodeks pracy

[Pobierz Kodeks pracy] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Kodeks pracy

[Pobierz ustawę o PIP] Stan prawny – 1.01.2019 r. j.t. z zaznaczonymi zmianami.

Szukamy ambitnego prawnika » Zadaj pytanie »

Poduszki