Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Autor: Tadeusz M. Nycz
W Dzienniku Ustaw Nr 173, poz. 1807 ukazała się ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, która obowiązuje od 21 sierpnia 2004 r.
Interesuje Cię ten temat i chcesz wiedzieć więcej? kliknij tutaj >>
Ustawa przewiduje, że w stosunku do pracodawcy będącego przedsiębiorcą, obowiązują szczególne zasady przeprowadzania kontroli przez organy zewnętrzne.
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej, Dz. U. Nr 173, poz. 1808, dokonała zmiany w ustawie z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy, j.t. Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, z późn. zm. oraz z 2003 r. Nr 213, poz. 2081.
Zgodnie z dokonaną nowelizacją:
W świetle nowych zasad przeprowadzania kontroli pracodawców doszło do zróżnicowania trybu postępowania organów kontrolnych względem podmiotów kontrolowanych, co z punktu widzenia zasad równościowych wynikających z Konstytucji RP nie jest zjawiskiem korzystnym.
Państwowa Inspekcja Pracy jako organ uprawniony do nadzoru i kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy, ma wśród organów kontrolnych szczególną nietypową pozycję.
Wynika to z niżej przytoczonych okoliczności.
Konwencja Nr 81 MOP przewiduje szereg unormowań, które muszą być brane pod uwagę przy stosowaniu prawa krajowego, w tym omawianej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Są to, w szczególności niżej sprecyzowane zagadnienia wchodzące w zakres uprawnień inspektorów pracy:
Konwencja Nr 81 MOP w sprawie inspekcji pracy przewiduje także, iż inspektorzy pracy będą zazwyczaj zawiadamiali o swej obecności pracodawcę lub jego przedstawiciela chyba, że takie zawiadomienie może źle wpłynąć na wykonywanie ich obowiązków.
Przykładowo, typowa sprzeczność ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidującej ograniczony czas kontroli podmiotu gospodarczego ma miejsce w związku z art. 16 Konwencji Nr 81 MOP w sprawie inspekcji pracy w przemyśle i handlu, który przewiduje, że przedsiębiorstwa będą kontrolowane tak często i tak starannie, jak to jest potrzebne do zapewnienia skutecznego przestrzegania odpowiednich postanowień przepisów prawnych.
Analizując przepisy nowej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej trzeba pamiętać, że wykładnia jej postanowień nie może naruszać przepisów Konwencji Nr 81. W przypadku kolizji pomiędzy przepisami Konwencji Nr 81 i omawianej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, pierwszeństwo stosowania posiadają przepisy Konwencji Nr 81.
Z powyższych powodów w przypadku kontroli inspektora pracy Państwowej Inspekcji Pracy nie można stosować:
Opierając się literalnie na nowej ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, pracodawcy będący przedsiębiorcami muszą pamiętać o szczególnej pozycji inspekcji pracy wśród organów kontrolnych i czynnie (w sposób zawiniony umyślnie) nie przeciwstawiać się czynnościom kontrolnym, nawet w razie stwierdzenia naruszenia postanowień omawianej ustawy, gdyż taka sytuacja może skutkować odpowiedzialnością za utrudnianie czynności kontrolnych.
Na wypadek wątpliwości interpretacyjnych w zakresie kompetencji państwowego inspektora pracy konieczna jest niestety znajomość przepisów Konwencji Nr 81 MOP, ponieważ konstrukcja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie jest ani poprawna ani precyzyjna, ponieważ nie uwzględnia wszystkich wymagań tej Konwencji.
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat – kliknij tutaj >>
Udzielamy indywidualnych Porad Prawnych
Zapytaj prawnika
Kodeks pracy